Victoria Benedictsson |
Kontakta oss här | Uppdateringarna | Upphovsrätt | Victoriashopen | Pressmeddelande | Föreläsningar |
Välkommen till hemsidan som handlar om författarinnan Victoria Benedictsson |
|
Vår presentation av Victoria Benedictsson innehåller en näst intill komplett bildsamling, för närvarande nästan 300 bilder. Målsättning är att ge dig som läsare en visuell upplevelse tillsammans med kortare förklarande texter. På sidan finns flera foton och bilder på föremål som aldrig tidigare offentliggjorts. Hemsidan om Victoria Benedictsson är öppen för alla, och vår förhoppning är att med hjälp av er läsare skall den kunna kompletteras än mer. Lika viktigt är naturligtvis att försöka byta ut bilder, mot bättre exemplar om det är möjligt. Information lämnar du här. |
|
Sidan innehåller många bilder/filer och uppladdningstiden för alla bilder med ett långsamt bredband är ca. 20-30 sekunder. |
Trelleborgs kommun och Olof Christofferssons donationsfond sponsrar sidan
Närstående länkar till Victoria |
|
Victorias nära och kära. | Victoria i Paris |
Christian Benedictsson, Victorias make. | Böcker av och om Victoria |
Victoria hyllas på 2-hjul |
NY BOK |
|||||||||||||||||||||||||||
Författarinnan Victoria Benedictsson förknippas först och främst med romanerna Pengar (1885) och Fru Marianne (1887). Novellsamlingen Från Skåne (1884) har räknats som hennes debut, men hennes egentliga förstlingsverk är Sirenen. Sirenen är en följetongsroman som hon fick publicerad i Sydsvenska Dagbladet under hösten 1876 under pseudonymen Tardif. Redaktör Carl Herslow var tveksam, men efter många underhandlingar fick Benedictsson honom över på sin sida, och han lät publicera den i sin tidning. Denna roman har sedan 1876 legat dold i arkiv. Den kan läsas alldeles utmärkt som en sorts lättare förströelse, men på ett djupare plan tar romanen läsaren med på en resa in i författarinnans livssituation och livsuppfattning. Att huvudpersonen Isabella är språkrör för Benedictssons innersta tankar och åsikter kan knappast betvivlas. Isabella är förbittrad på männen och lägger ofta och gärna ut texten om deras uselhet, samtidigt som hon agerar ytterligt "okvinnligt" och dessutom ger svidande kritik åt det egna könet. |
|||||||||||||||||||||||||||
Att producera böcker är en
väldigt stor apparat, och detta är en så kallad. "In House produktion",
dvs. vi producerar och gör allt arbete själva utom själva tryckningen, som
vi lämnar bort till en extern leverantör. Vill du beställa boken trycker du på "Beställ här" och skriver i din e-post: Namn, Adress och hur många exemplar av boken du vill ha. Därefter gör du en inbetalning på Swedbank för bok + frakt enligt uppgifterna i rutan till höger. Vi skickar när vi sett att pengarna kommit in på kontot. |
|
|
|
Den 22 juli 1888 hittades 38-åriga Victoria
Benedictsson död på sitt hotellrum i Köpenhamn. Dödsorsak - självmord.
Den 23/7 förekommer i
kyrkböcker, men enligt polisrapporten skedde självmordet den 22/7 1888. Idag hör Victoria Benedictssons noveller och romaner till våra klassiker. Hon var en av 1800-talets främsta realistiska författare med en skarpsinnig observationsförmåga, och många ser henne också som en feministisk föregångsfigur. Hennes texter, från romanerna Pengar och Fru Marianne, skildrar den borgerliga samtidens inskränkta kvinnovärld. Flickorna ansågs giftasvuxna vid 16 års ålder, och de giftes bort med äldre män. En kvinnas livsuppgift var att vara hustru, mor och en prydnad för hemmet. Hjärna, intellekt, talang och karriär var inte ord som användes för att beskriva flickor och kvinnor. Victorias Benedictsson var en begåvad konstnär och hennes önskan var att studera konst i Stockholm. Hennes far sa nej, och istället gifte sig Victoria, 21 år gammal, med den mer än dubbelt så gamle postmästaren i Hörby, änkling med flera barn. Mötet med äktenskapet och de ”äktenskapliga plikterna” blev en chock för Victoria. Livet i Hörby var instängt och kvävande. På Hörby museum finns idag en omfattande utställning om Victoria, hennes liv och hennes författarskap. Museet är inrymt i det gamla tingshuset, byggt under Victorias tid i Hörby. Här hölls tingsförhandlingar och i källaren fanns en arrestavdelning med en fast boende fångvaktare och vaktmästare. På museet presenteras även det äldre Hörby och olika tillfälliga utställningar. Victoria och Christian fick två barn. Hilma Margareta (”Greta”) född 1873-04-28 i Hörby, död 1931-02-14 i Bollnäs. Ellen Helena född 1876-07-22 i Hörby, död 1876-08-12 i Hörby. Under perioden 1871–1888 bodde Victoria i Hörby. |
1887 i Paris av fotograf Otto. |
|
Victoria Benedictsson, född Bruzelius, fotot taget av Otto i Paris. Från originalbild. Fotoateljé vid 3 place de la Madeleine i Paris. Datering 5/5 1887. (Almanackan 1887). Fotograf: Otto vid 3 place de la Madeleine i Paris.Detta exemplar av kortet var ”Till min mor”. Jag (Staffan Benedictsson) har kännedom om fyra fotografier (dubbletter ej räknade) från detta tillfälle. De två vi har, ett ytterligare på universitetsbiblioteket i Lund och ett hos en av farfars kusiner där hon är sittande i en stol, nästintill i helfigur. På det kortet står det ”Till min käre son Dick” (Uno). | |
Foto som Victoria gav sin styvdotter Matti af Geijerstam (Pysen) och hennes blivande make Karl af Geijerstam (Kalle). Fotograf Otto. Paris 1887. |
Fotot är från 1878 och är tagit i Hörby i samband med dottern Hilmas 5-års-dag. |
Fotoateljé på Amagertorv 25 i København. Datering”19/3 Hos fotografen.” (Almanackan 1888). | |
Samma tagning som ovan men detta med anteckningar på fotot. |
Samma tagning som till vänster, i ytterligare en version. |
Här finns frågetecken – kan någon hjälp oss? Originalfotot förvaras i Lund. På baksidan har någon
antecknat: 1869. "Flickan Anna Erica Trägårdh (1858-1943) och hennes
fostermor Catharina Elisabeth (Elisa) Trägårdh (1839-1910) född Åkerblom.
VB guvernant för AE". |
Omslaget på musikkassten om musikalen om Victoria |
Detta är det äldsta kända fotot på Victoria. |
Baksida av bilden till vänster. |
Förmodligen det sista fotot av Victoria, strax före självmordet. Datering 1888. Fotograf: Christensen & Morange. Köpenhamn. |
Ytterligare en variant av ett foto på Victoria Benedictsson som förekommer flitigt i litteraturen. Datering brukar anges till 1886-1888. Fotot kan vara det sista av Benedictsson innan hon begick självmord 22/7 1888. " Fotograf: Christensen & Morange, Amagertorv 25, Köpenhamn. |
Detta är Victorias dödsnotis i Hörby kyrkobok. Närmare bestämt en
dubblett bok till dödboken. Källan är Hörby CI:7, Lunds landsarkiv. Samma
notis finns även i Hörby FI:2 som är den "riktiga" dödboken. Birgitta Åkesson har kontrollerat och granskat
polisrapporten. Arkiv Digital har har fotograferat källan och Staffan Benedictsson har försett oss med texten. |
|
19/3 1888. Hos fotografen.(Almanackan 1888). |
Victoria som nybliven hustru. |
Fotoateljé vid 3 place de la Madeleine i Paris. Datering 5/5 1887. ”5/5 Hos fotografen. Place de la Madeleine No 3.” Fotograf: Otto vid 3 place de la Madeleinde i Paris. | Övrigt: Enligt Birgitta Åkesson, som har bra koll på litteraturen om Victoria, finns denna bild inte med i litteratur om Victoria. Victoria Benedictssons arkiv på handskriftsavdelningen på universitetsbiblioteket i Lund har inget exemplar av detta kort. |
Denna originalbild är aldrig tidigare publicerad av Victoria. |
Fotograf Otto i Paris tog originalfotona 1887. Sten Möllers Eftr. (Efterträdare) i Helsingborg gjorde en kopia som sedan fotograferats av. |
Datering: 28/4 1878 (Almanacka 1878). En Hörbyfotograf (!) Troligen J M Lindstedt. Övrigt: Kopia av en annan bild. R
Ovesen, Stockholm är inte den som gjort ursprungsbilden utan den som gjort
kopian. Kopian är dessutom gjord ungefär 10 % smalare än originalet. På
originalbilden finns även Victorias dotter Hilma med, vilket vi visar
längre ner på sidan. |
|
Här har vi ett upphovsrättsintrång. Det vill säga fotofirman från Stockholm har kopierat, avfotograferat eller reproducerat en bild från en annan fotograf, men sätter sedan ut sitt eget namn. Här har man dessutom "förvanskat" bilden genom att tagit bort dottern, genom att maska in bilden. Men man hade dock inte de copyrightlagar, som finns idag och upphovsrätt kanske till och med var ett okänt begrepp. Men än idag ser man detta ofog att ange sig själv som fotograf, trots att bilden är tagen för massor av år sedan och av andra personer. Den lilla svartvita bilden visar originalfotot. |
|
Konfirmand och 16 år. Foto ateljé på Södergatan No 13 i Malmö. |
Baksidan av foto här till vänster |
Övrigt: 1866, konfirmand 16 år. Enligt Fredrik Böök. Men enligt Victorias egen mor konfirmerades Victoria som 15 åring. Det finns på universitetsbiblioteket i Lund ett kort föreställande systern Margrethe taget av samma fotograf, vid samma bord och med samma stol. Troligen taget vid samma tillfälle. | |
Victoria Benedictsson. Datering före 1871. |
En variant av bilden till vänster. Bilden är från en bok 1909. Originalbilden visas här till vänster. |
Guvernant och 19 år. Datering 1869. |
Hustru och följetongsförfattare.
Datering 8/3
1878. |
Datering:
dateras 13/6 1878. |
Datering 1887. Fotograf Georg Hansen. Köpenhamn. |
Victoria Benedictsson. Årtal? Fotograf C. Dahlquist, Helsingborg. Storgatan 3. Etablerad 1873. Hovfotograf 1883 Prästgatan 11. Benedictssons styvdotter Anne-Charlotte bodde som gift i Annelund, utanför Helsingborg. En tanke är att fotot kan ha tagits i samband med att man hälsade på henne. |
Victoria Benedictsson 1870. Fotograf Carl de Sharengrad, Östergatan 39, Malmö. Malmös främste fotograf under 1860-talet. Död 24/3 1878. Etableras 26/10 1864 på Mårtensgatan och var kompanjon med J H Löwendahl, som gick i konkurs. Öppnar egen ateljé 7/1 1865 i sadelmakare Krooks gård på Östergatan 39. Bytte firmastämpel minst 17 gånger mellan 1865‐1875. Hovfotograf den 7 november 1872. Har även funnits vid Västergatan 64. |
Datering: 1871 eller något senare (ring på fingret). Övrigt: Ingen fotograf är angiven på
detta foto, ej heller någon datering. Jag (Staffan Benedictsson)
misstänker att denna bild är tagen kort efter bröllopet 1871 för att sitta
i en stor oval ram bredvid de stora bilderna på Christian och hans första
fru som sitter i ovala ramar med samma mått. Samma klänning finns på två
kort i Victoria Benedictssons arkiv på universitetsbiblioteket
i Lund, ett daterat till 1870 och ett 1872. |
Victoria tillsammans med hennes dotter Hilma, 28/4
1878 på Hilmas fem-årsdag. Hilma Maria och Hilma Margareta är två olika barn
födda i två olika äktenskap (Christians äktenskap). |
Victoria och hennes make Christian Benedictsson. |
Christian Benedictsson, postmästare i Hörby.
Datering: Troligen omkring 22/9 1871, då Christian Benedictsson gifte sig
med Victoria Bruzelius. |
Text till bilden ovan av Christian Benedictsson.
De två fotona ovan och detta till vänster är samtliga tagna i samband med Victoria Benedictsson och Christian Benedictssons giftermål.
Bröllopet skedde den 22 september. 1871, förmodligen i Fränninge kyrka.
Fotot på de fyra herrarna är från den 19 oktober. 1871. Samtliga var marskalkar vid bröllopet. Från vänster ses länsman Krook, Rotskrivare Bengtsson, Sergeant Barfoth och Löjtnant Kleberg. Fotot förvaras på UB i Lund. Samtliga foton är tagna av Hörby-fotografen J.M Lindstedt. |
|
Inbjudan till bröllopet mellan Victoria Benedictsson och Christian Benedictsson den 22 sept. 1871. |
Detta är ett näsduksetui som Victoria broderade åt Christian som fästmansgåva. |
Gustaf Anders Dahlberg var kyrkoherde i Fränninge under åren 1846 – 1875. På ålderns höst vägrade han att säga upp sitt kall och fick hjälp med att komma upp i predikstolen. Han var sträng schartaunan, noggrann och ordentlig. Det är högst sannolikt att det även var han som förrättade vigseln mellan Victoria Bruzelius och Christian Benedictsson 1871 i Fränninge kyrka. Fotograf okänd.
Till höger: |
|
Ringen har fotograferats på ett snyggt snidat bord, som gjorts av styvsonen Uno 1888. Foto 2013: © Staffan Benedictsson. |
|
Sigill som Victoria gjort med sin sigillring. |
|
I ett brev till barndomsväninnan Alma Bergwall i maj 1871 nämner Victoria en rad fästmansgåvor som hon fått av den blivande maken Christian Benedictsson. Bl. a. omnämner hon sin "stora förlovningsring". Ringen, som är en sigillring i guld, finns bevarad och det är just den som syns på bilderna. För att bekräfta att detta verkligen är Victoria
Benedictssons ring utfördes 2010 ett experiment av Staffan Benedictsson
och Birgitta Åkesson på handskriftsavdelningen vid Lunds
Universitetsbibliotek, där några sigill med bokstaven B finns bevarade på
kuvert adresserade av Victoria Benedictsson. Ringen passade perfekt i
sigillen, och det är utom tvivel att detta är Benedictssons "stora
förlovningsring". Sigillringen kom sedan i Victorias och Christians egen dotter Hilmas ägo. Strax innan hon avled, 1931, överlät hon den till Stellan Benedictsson (Uno Benedictssons son) och uppmanade honom att låta ringen gå vidare i släkten.
Stellan Benedictsson. Född 1891-04-30 i Skövde, son till Uno Benedictsson och sonson till Christian. Stellan var den som fick ansvaret för att ringen skulle förbli i släkten och att låta den gå vidare till efterföljande generationer. |
Här är bilden vänd för att B skall synas rättvänd. |
Huset där Victoria bodde. Råbygatan 8 i Hörby, den forna postmästaregården. | |
Huset idag 2013 där Victoria bodde. Råbygatan 8 i Hörby, den forna postmästaregården. En marmorplatta finns på huset som ett minnestecken. Foto 2013: © Fred Lundberg. |
|
Marmorplattan på huset där Victoria Benedictsson bodde. |
Varsam renovering räddar Victorias hus. av Kerstin Berlman ©. PDF-fil öppnas i nytt fösnter 1,5 MB, läs här |
Bilder som ger frågetecken – Kan du hjälpa oss? |
|
Kontakta oss här. |
Att Victoria Benedictsson tog sig fram med hjälp av krycka är något som både hon och den efterföljande forskningen tonat ner. Däremot spekuleras det ofta kring den sjukdom i benet som hon drabbades av var av psykosomatisk karaktär. Om man får tro styvdottern Mattis uttalande var emellertid sjukdomen orsakad av att Victoria fick ett kistlock över benet när hon i början av 1880-talet var på vinden och stökade. Dåtidens läkarvård kunde inte bota den benhinneinflammation som uppstod och Victoria blev sängliggande under flera år. |
Efter många operationer, som alla misslyckades, tog familjen kontakt med den kända läkekunninga kvinnan ”Lundakvinnan” Elna Hansson. Vad läkarna på den tiden misslyckades, lyckades ofta Elna Hansson med. Med sina grötomslag fick hon bl. a. inflammationer. att gå tillbaka. Dessutom var hon vida känd för att kunna bota benbrott. |
Victoria Benedictssons sjukjournal från Lunds lazarett 1881. Professor Ask stod för behandlingen. |
|
I det här huset på Gustav Adolfs torg bodde fröknarna
Andersson. Victoria Benedictsson var inneboende hos dem under tiden som
hon behandlades av fru Hansson. |
”Lundakvinnan” Elna Hansson hade sin praktik på Stora Nygatan 40 i Malmö. Hit kom människor med problem som den etablerade läkarkåren misslyckats med. |
I juli 1888 när Victoria Benedictsson begick självmord i Köpenhamn bodde fröknarna Andersson i det här huset på Adelgatan (kv. Svanen) i Malmö. De förvarade nycklarna till Victorias skrivbord. Axel Lundegård uppmanades i avskedsbrevet att hämta nycklarna, nu när all hennes litterära kvarlåtenskap skulle tillfalla honom. Foto: © Birgitta Åkesson. |
Här på Stora Nygatan hade Elna Hansson sin praktik. I fru Hanssons väntrum. |
Victorias mor. Helena Sofia Bruzelius. |
Victorias far. Thure Bruzelius. |
Föräldrarna var till åren komna när Victoria föddes.
Hon såg i efterhand sin tillblivelse som ett olyckligt sammanträffande
mellan de båda i samband med sin äldre syster Margreths förlovning med
familjens informator Christian Ekström. (Vilket faller på sin biologiska
oriktighet. Se mer i boken In till döden trött) Victoria Bruzelius
beskriver föräldrarnas förhållande som hund och katt. De delade huset och,
inte minst, hennes uppfostran mellan sig. Halva dagen drillades hon i
religiösa texter och språkundervisning av sin gammelpietistiska moder.
Victoria liknade henne vid en abbedissa, kall och hård. |
|
Släkten Bruzelius (dock inte så mycket om Victoria) har
en hemsida som heter Bruzelianska släktföreningen. |
|
Victorias mormor, Margaretha Koldeveij (1778-1837) 1833. Porträttmålare: I H S. Signatur: I H S pinet (?, pinst?) 1833 |
Victorias morfar, Abraham Isak Finérus (1769‐1841) 1833. Porträttmålare: I H S. Signatur I H S pinet (?,
pinst?) 1833 |
Victoria mormor. Margaretha
Koldeveij (1778-1837). |
Victoria morfar. Abraham Isak
Finérus (1769-1841). |
Victorias mormors mor Dorothea Sofia Munthe (1745‐1819)
om jag minns korrekt. |
|
Hej! Har en blyertsteckning som är gjord av
Victoria Benedictsson och jag vill gärna visa er den. På baksidan finns det också ett intyg att
det är Victoria Benedictsson som tecknat Så här står det: Jag har haft den i min ägo i ca 15 år då jag köpte den i en antikaffär i Trelleborg. Hoppas ni är intresserade av att få se teckningen och att den kanske kan omnämnas i er fina hemsida. mvh RED: Så klart är vi intresserade av detta, tack för hjälpen |
|
Ahlestad. Förmodligen från början 1900-talet. Fotograf okänd. |
Victoria Benedictsson var en skicklig målare och drömde i unga år om att bli konstnär, men föräldrarna var motsträviga och ville inte bekosta utbildningen. Victoria tog då saken i egna händer och skaffade sig en plats hos familjen Trägårdh i grannbyn Ahlestad. Som guvernant åt familjens dotter Anna Erica Trägårdh skulle hon tjäna de pengar som krävdes för en plats vid Konstakademien i Stockholm. |
Efter dispyter med fadern Thure Bruzelius lovade han att skaffa fram prästbetyg och ansökan så att Victoria skulle kunna få åka till Stockholm. Faderns besök hos församlingens kyrkoherde Gustaf Dahlberg slutade emellertid inte lyckligt för den unga Victoria. Fadern hade med sig en hälsning från Dahlberg om att hon skulle tänka på det fjärde budet – Hedra din fader och din moder, på det att det må gå dig väl och du må länge leva i ditt land. Dessutom lovade Thure Bruzelius att betala dottern 100 riksdaler om året om hon lovade att inte åka. Prästens uppmaning gjorde Victoria förtvivlad och var när allt kommer omkring förmodligen huvudorsaken till att den strängt religiöst uppfostrade Victoria aldrig kom till Konstakademien. I ett brev till den blivande maken Christian Benedictsson förklarade hon hur hon reagerat: Min själ var sjuk, den var i uppror, för att döfva smärtan kastade jag mig i förströelser med vild iver, jag kunde icke fördraga hvilan, rastlös jagade jag framåt af en |
|
Nyfunnen målning av Victoria | |
Jag vet inte så mycket om målningen ovan.
Den fanns hos min farmor som sa att Victoria hade målat den. Jag skickade bilderna till Staffan Benedictsson, och vi har ”analyserat” namnteckningen på baksidan. Jag har med andra ord jämfört hennes namnteckning med breven som jag har tillgång till. Av allt att döma är målningen en mycket tidig, omkring 1865. Målningen är av ett vykorts storlek. Birgitta Åkesson. |
|
Erik Trägårdh, far till Anna Erica, flickan som Victoria var guvernant för. |
Syskonen Trägårdh 1890. Under slutet av 1860-talet var Victoria Benedictsson guvernant åt Anna Erica. Anna Erica sitter i mitten, andra från vänster. Fotograf okänd. |
Signerade V. Bruzelius 1864. Tavlorna finns på Hörby museum. Avfotografering av originaltavlor. Fotograf : Torsten Blomdahl. |
|
Utan titel. Tavlan finns på Hörby museum. |
I ungdomens vår, 1879. Tavlan finns på Hörby museum. Avfotografering av originaltavla. Fotograf: Torsten Blomdahl |
Tavlan finns på Hörby museum. |
Målning av Victorias mormor, en kopia som Victoria målat på glas. Originalet är målat 1833 och tavlan finns kvar i släkten Benedictssons ägo. Avfotografering, fotograf okänd. |
Oljemålning gjord av Victoria, 1879. Porträtt av en spanjorska. |
Bild ID:HH_2939 |
Tavlan föreställande Beatrice Cenci målades intressant nog 1871 under namnet
Bruzelius. Dvs. under första halvan av 1871 antagligen efter att Victorias
far nekat henne att läsa på motsvarigheten till konstfack i Stockholm, en
utbildning som hon hade arbetat ihop pengar till för att kunna gå på.
Beatrice Cenci var en italiensk fadersmörderska och tavlan finns kvar i
släkten Benedictssons ägo. |
Avfotografering av originaltavla, fotograf :okänd. |
Teckning av Victoria. |
Året är 1879 och Victoria har ritat av detaljer i sitt eget ansikte och hand. Observera det vänstra öppna ögat, som är delförstorat här nedan – det är så verkligt, som om det verkligen tittat på dig.
|
Natalia Morin var dotter till vice pastorn i Hörby Nils Elias Morin. Familjen flyttade till Hörby någon gång mellan åren 1876-1878. Victoria Benedictsson umgicks en hel del med henne. Följande anteckning är hämtad ur Benedictssons Annotationsalmanacka från 1882. Det är högst troligt att Victoria ritade av Nataila Morin någon av de här dagarna. Juni 1882 1/6 Torsdag. Natalia till middag. Kaffe serverades i mellanrummet af Hilda, gjorde underverk, veckade tre fräs bara på en dag. 4/6 Söndag. Natalia låg här öfver natten. Braun, som qvarlemnats i trädgården hade begagnat tillfället och rymt. Återfanns dock. Natalia här till middag |
Kanske är detta också ett porträtt av Natalia Morin? |
Kanske är även detta ett porträtt av Natalia Morin? |
Okänd man 1882. Verkar vara en man av romskt ursprung. Victoria beskrev sig själv som en ”zigenarnatur”. Kanske har hon hämtat inspiration till teckningen utifrån detta. |
Okänt motiv. 1882. |
Victoria Benedictsson hade rika tillfällen att iaktta resande på sina
många tågresor till Stockholm, Köpenhamn eller Paris. Här en
situationsbild från hennes silhuettalbum. |
Under åren 1878-1880 kan man läsa i Victorias Annotationsalmanackor om hur hon tillsammans med familj och vänner gärna åkte skridsko på Ringsjön. Teckningen föreställer sannolikt ett av dessa tillfällen. |
. Förmodligen ett porträtt av Victoria Benedictssons egen hand. I hennes Annotationsalmanacka från detta datum står det: ”10/9 Jag ritade mycket; efter qvällsmat var Quillf. här en liten stund. W”. |
Aqvarell av siluetter från 1882. Käre Dick! |
|
Oljemålningen här av Victoria, målades av konstnärinnan Elisabeth Barnekov (1874-1942). Tavlan ingår i den Bonnierska samlingen, som du kan läsa lite om här. Av Tor Bonnier 1962. Avfotografering, fotograf: okänd. |
|
Victoria Benedictssons konstnärliga talanger kom bl. a. till uttryck inte bara i oljemålningar, utan även i silhuettklippningar. Mycket av vad hon åstadkom i den senare genren finns bevarade på Universitetsbiblioteket i Lund, handskriftavdelningen. Här ett par prover på hennes färdigheter, som silhuettklippare. Ett kärlekspar och en illustration till den skånska folksagan om Pingsoen (igelkotten), av Victoria berättad på Frosta-mål. |
|
Victoria Benedictsson var förutom sitt författarskap
även en flitig brevskrivare. Hon kunde skriva flera brev om dagen. Ofta
var de långa och välskrivna. Axel Lundegård erhöll de längsta och deras
brevväxling är omfattande. Under goda stunder tyckte hon att pennan flög
över pappret. I stunder av förlamande trötthet orkade hon knappt hålla i
den, men pennan var alltid närvarande. Victorias skrivdon. Ägs idag av Cecilia Ulvinge, Unos sondotterdotter. Foto: © Thomas Ohlsson. |
|
Dedikation på ett foto av Ernst Ahlgren (Victoria Benedictsson) till Axel
Lundegård: "Till min vän och kamrat Axel Lundegård med tack för god vakt". |
Almanacka 1886
Almanacka 1887 |
Bokmanuskriptsida av Victoria Benedictsson (pseud.Ernst Ahlgren) Finns på Lunds Universitet, UB:s bildsamlingar |
|
Kärleksbrev |
|
Avskedsbrevet till Axel Lundegård. Victoria Benedictsson avskedsbrev till kamraten och
författaren Axel Lundegård. Sista anteckningen ”D.22” är nedtecknad strax
innan Benedictsson tog sitt eget liv. Brevet låg på hennes skrivbord på
hotell Leopold i Köpenhamn. |
Odaterat brev till Axel Lundegård. Detta brev är odaterat, men skrivit av Victoria
Benedictsson strax innan självmordet. Brevet var ämnat till Axel Lundegård
och tar Läs brevet som PDF-fil (967 kB)
här.
|
Det här är omslaget till Victorias "Stora boken". Utgivna av Christina Sjöblad. Året var 1882 när Victoria började föra anteckningar och avskrifter för att använda i sin litterära produktion. Det blev till sista fyra stora bruna kontorsböcker med studier |
En dagboksremsa. |
En sida från Stora boken. |
|
En av Victorias klippböcker där hon klistrade in tidningsurklipp som rörde bokrecensioner och diskussioner i den litterära världen. |
Victorias äldst bevarade brev. Hon skrev det
15 år gammal från barndomshemmet i Domme till väninnan Edla Bergwall. Det
är den enda ögonblicksbilden som finns bevarad från Domme.
Klicka på miniatyrsidan för att få upp en läsbar PDF-fil |
Budkaflen |
Vem är vem? |
I tidningen Budkaflen publicerades 1886 en nidteckning med vers. Ett antal författare, där ibland Victoria Benedictsson och Axel Lundegård dansar runt Bonnier. Victoria och Axel syns längst fram med banderollen ”Final”. Vem som egentligen gjorde nidteckningen blev aldrig offentligt, men alla misstankar gick till Janne Bruzelius, Victoria Benedictssons kusin och ägare till tidningen.
Klicka på miniatyrsidan för att få upp en läsbar PDF-fil i A4. |
Vem var personerna som dansade runt Bonnier? Bert Åkesson har gjort det mödosamma arbetet med att försöka kartlägga vem de var. Nästan alla har kunnat identifieras. Vi tar tacksamt emot tips på de som fortfarande är anonyma. Vi börjar närmast betraktaren, med den
resliga damen med kryckor. Detta är Victoria Benedictsson.
Banderollen med texten Final binder henne samman med författarkollegan och
kamraten Axel Lundegård. Klicka på miniatyrsidan för att få upp en läsbar PDF-fil i A4. |
När gamla kvarnen vid Slagtoftavägen brann. |
Klicka på ovan miniatyrsida och läs Victorias brev till Axel Lundegård, 18 juli 1885. Mycket mer finns i Birgitta Åkessons böcker. |
Victoria Benedictsson umgicks en del med den danske författaren Henrik Pontoppidan under sina Köpenhamnsvistelser. Pontoppidan är en av Danmarks mest kända författare och han erhöll Nobelpriset i litteratur 1917. Hemma i Hörby förde Victoria även en brevväxling med Pontoppidan.
På den danska Pontoppidan-hemsidan kan man nu läsa en del av de brev som Victoria Benedictsson skrev till honom. Här finns även brev skrivna till förläggaren Fredrik Hegel och redaktör Otto Borschenius. Till den danska Pontoppidan-hemsidan |
Brev från Victoria Benedictsson till Ellen Key.
Brevet är skrivit strax efter självmordsförsöket i januari 1888. Klicka på miniatyrsidan så kommer dokumentet upp. |
Victorias bankbok |
|
Bild ID:HH_2922 |
|
Utdrag från Victorias
sparbankbok Skånes enskilda banks Hörbykontor drogs in 1885 och i fortsättningen fungerade Frosta härads sparbank under en övergångstid som dess kommissionär. Förändringen hade bl. a. till följd att även Victoria Benedictsson blev kund i Frostabanken. På den saken finns det svart på vitt eller ska man säga svart på gulnade blad. Bladen ingår i bankens Avräkningsbok nr 3, där det under nr 6288 står i elegant bläckskrift: "Hörby, Fru Victoria Maria Benedictsson." Noteringarna i hennes avräkning med banken avser i denna bok åren 1886-1888 och den sista transaktionen är bokförd ganska exakt två månader efter hennes tragiska död i Köpenhamn. När kontot tömts återstod vid årets slut en ränta på 3 kronor och 37 öre. År 1886 gjorde VB två insättningar, 50 respektive 200 kr men hela beloppet togs ut i fyra poster före årets slut. Vid 1887 års ingång fanns på hennes konto ett saldo på 6:60 vilket ökade med 88:80 genom en insättning den 23 mars. Vid det tillfället hade författarinnan två dagar tidigare återvänt till Hörby från en utflykt till Köpenhamn, där hon på nytt träffat Georg Brandes. Hon stannade hemma i Hörby till den 1 april, då hon anträdde en resa till Paris. Någon kassaförstärkning till den färden tog hon inte från sin sparade slant i sparbanken men i det sammanhanget ska man komma ihåg att VB, även om hon i sina dagböcker ofta nedtecknar bekymmer för att få pengarna att räcka till allt hon vill göra, inte hade det direkt dåligt ställt. Hon hade slagit igenom som författarinna och erhöll honorar för böcker och berättelser, som publicerades i tidningar och årskalendrar m m. Efter hemkomsten från Paris, där hon stannade i två månader, dröjde det till den 20 juli innan VB åter fick ärende till sparbanken. Hon gjorde då enligt avräkningsboken en insättning på 50 kronor. Vid jultiden 1887 var hon hemma i Hörby. Den 27 december återvände hon till Köpenhamn men tog före avresan ut 75 kr av sina sparade medel. De första månaderna av 1888 tillbringar VB i den danska huvudstaden och är tillbaka i Hörby först den 30 mars. Sängliggande sjuk dagen därpå fick hon veta att hon tilldelats ett av Svenska Akademiens understöd. Man kan förmoda att pengarna var mer än välkomna. Under vistelsen i Köpenhamn har hon behövt ett kassatillskott för i bankens avräkning är noterat ett uttag på 59 kr den 30 januari – för övrigt den sista transaktionen med Frosta härads sparbank som hon själv stod för. Källa: Victoria Benedictsson – ett hundraårsminne. Faktauppgifter från Frosta Banken, Numera Färs och Frosta Sparbank. |
|
Att skriva i chiffer var något som Victoria
Benedictsson gärna gjorde i Stora boken och sina Annotationsalmanackor. På
så vis kunde ingen ta del av hennes hemligaste anteckningar. Hon hade en
egen chiffernyckel där några tecken efter hand byttes ut. För att förvirra
en obehörig läsare fanns det även så kallade blindtecken. |
|
Exempel på Victoria Benedictssons chiffer, här som en avskrift av en tidningsartikel från Politiken 1887. |
|
Kärleksbrev skrivit i chiffer av Benedictssons morfar 1802 till mormodern
Margaretha Coldewey. |
|
En dag i början av maj månad 1884 tog författarinnan
Victoria Benedictsson ett avgörande beslut. Hon inledde vad som skulle bli
en omfattande brevväxling med den elva år yngre prästsonen i Hörby, Axel
Lundegård. |
Hela familjen Lundegård hade flyttat till Hörby 1881 i samband med att
fadern, Evald Åkesson–Lundegård, installerades som kyrkoherde i
församlingen. Det var bara torget som skiljde-0 Victoria Benedictssons hem
på Råbygatan från prästgården där familjen Lundegård bodde. I sin strävan
att bli en erkänd författare, föll det sig naturligt för Victoria
Benedictsson att rikta sitt intresse mot familjen Lundegård, och då
speciellt mot Axel. Benedictsson utsåg honom till den intelligentaste i
Hörby. Han blev en allierad och den samarbetspartner Victoria Benedictsson
behövde. Tillsammans skulle de slå sig fram som författare och skapa sig
en karriär. Axel Wilhelm Lundegård (1861–1930) var son till prästen Evald Åkesson–Lundegård (1827–1915) och hans hustru Ida Lundegård, f. Hallberg (1830–1898). Axel Lundegård blev efter studentexamen i Lund författare och tidningsman. Med novellsamlingen ”I gryningen” debuterade han1885. Tillsammans med Victoria Benedictsson skrev han skådespelet ”Final” samma år. ”Elsa Finne” från 1902 är en roman om Victoria Benedictsson gjord utifrån texten i hennes ”Stora bok”. Med åren blev Axel Lundegårds bokproduktion tämligen omfattande. Minst 25 böcker gavs ut, likväl är han mest känd för sin utgivning av Victoria Benedictssons efterlämnade brev och texter. Dessa utkom postumt och hade testamenterats till honom. |
Axel Lundegård. Författarkollega och vän till Victoria. |
Axel Lundegård, prästsonen från Hörby. Han var Benedictssons författarkollega och vän. En gissning är att fotot är från 1886 och det porträtt som Victoria då fick av honom. |
Axel Lundegård, prästsonen från Hörby som var |
|
Georg Morris Cohen Brandes, född 4 feb. 1842 i Köpenhamn. Död 19 feb. 1927i Köpenhamn, var en dansk-judisk litteraturkritiker och litteraturforskare. Georg Brandes var bror till ekonomen och författaren Ernst Brandes och till politikern och författaren Edvard Brandes. Han hade ett enormt inflytande över skandinavisk litteratur från 1870-talet fram till sekelskiftet. Han räknas som den viktigaste teoretikern och ideologen bakom det modernas genombrott i den skandinaviska litteraturen. |
George Brandes |
Mellan åren 1886-1888 hade Brandes ett förhållande med den svenska författarinnan Victoria Benedictsson (känd under pseudonymen Ernst Ahlgren). Victoria Benedictsson skar halsen av sig 1888 på ett hotellrum i Danmark på grund av sin olyckliga kärlek och en nedlåtande recension av George Brandes bror Edvard. Till de skrifter som vanligtvis brukar framhållas som Brandes viktigaste hör Hovedstrømninger i det 19. aarhundredets litteratur. | |
Hemvännen 1888 |
George Brandes. Illustration från tidningen Hemvännen (illustrerad tidning för de svenska hemmen), januari-mars numret 1888 |
George Brandes |
Kabinettfoto av Georg Brandes. Fotot med ram är bevarat och finns i Victoria Benedictssons arkiv i Lund. Fotot hade Victoria Benedictsson på sitt skrivbord. Förmodligen från 1886. |
Den nedgörande recensionen av "Fru Marianne" i Politiken. Den var en av anledningarna till att Victoria Benedictsson valde att släcka livet för egen hand. Recensionen skrevs av Edvard Brandes, bror till Georg Brandes. |
Klicka på tidningsminiatyren för läsbar PDF-fil i nytt fönster |
Victoria Benedictssons förhållande till den danske
litteraturkritikern Georg Brandes var komplicerat. I Victorias Stora bok
kan man läsa om deras relation, sett ur hennes ögon. Det kan många gånger
vara svårt att skilja mellan fiktion och verklighet. Benedictsson använde
sin Stora bok som ett arbetsredskap där hon skrev ner händelser och
analyser för att använda i sitt författande. |
George Brandes som föreläsare. |
I slutet av 1880-talet var Hotell Leopold ett populärt tillhåll för skandinaviska författare. Hotellet, som låg på Hovedvagtsgade 6 intill Kongens Nytorv i Köpenhamn, var familjärt. Många gånger stannade man flera veckor. Victoria Benedictsson gjorde hotellet till sitt andra hem. Det var här hon träffade Georg Brandes, men det var också här som hon gjorde ett misslyckats självmordsförsök i januari 1888. Trots vännernas omsorg repade sig författarinnan aldrig och den 22 juli samma år hittade hotelluppasserskan Ingeborg Victoria död på sitt rum. Med hjälp av en rakkniv hade hon skurit sig i en av halsvenerna, så djupt att det hade förorsakat en större blödning. Det är nu 125 år sedan händelsen utspelade sig på Hotell Leopold. I dag hyser forna hotellet en rad mindre företag. Borta är foajén och hotellrummen. Borta är sorlet från gästerna. Få passerande vet något om dramat som utspelade sig på första plan i mezzaninen den varma sommardagen 1888. |
|
Hovedvagtsgade sett från Kongens Nytorv. Hotell Leopold låg längre ner i gatan. Den illustration som förekommer i litteraturen ger en felaktig bild då man lätt tror att hotellet låg där Sydbank ligger idag. Se illustration nedan. |
Hovedvagtsgade 6. Här låg Hotell Leopold. |
Hotell Leopold i Köpenhamn där Victoria tog sitt liv, illustrationen som förekommer i litteraturen. Som du läst ovan är det inte någon av de två framträdande byggnaderna, som är Hotell Leopold. Hotell Leopold låg längre ner i gatan. |
|
Victoria Benedictssons styvdotter Matti af Geijerstam lät både rakkniv och spegel följa Victoria i graven, då hon var av den åsikten att ingen mer skulle spegla sig i den spegeln, eller använda sig av den rakkniven. Bilden av rakkniven är inte en originalbild, men visar vilken typ av rakkniv Victoria använde när hon tog sitt liv. Foto: © Bert Åkesson
Reportage från Eslöfs Tidningar om Victorias död. |
Illustration från tidigare teckning: © Jenny Rydqvist. |
Interiör från forna Hotell
Leopold. Idag är hotellfoajén borta, men trappan är förmodligen den samma
som Victoria Benedictsson en gång begagnade sig av. Sista gången som Victoria Benedictsson hyrde in sig på Hotell Leopold valde hon ett mer avlägset rum på första plan i den så kallade mezzaninen. Det är högst troligt att detta rum var beläget där dörren till höger syns i bild. Idag hämtar man posten på detta våningsplan, men det var förmodligen här som Victoria Benedictsson släckte livet för egen hand den 22 juli 1888. Text och foto 2013 ©: Birgitta Åkesson |
|
Tidningsklipp 1888 | |
|
|
Två mera kända marknader hålls årligen i Hörby – Hörby
marknad och Victoriamarknaden. |
|
Gamla torg, den naturliga och traditionella mötesplatsen för byns aktiviteter | |
Gamla Torg och Storgatan. Året är före 1885. |
Gamla Torg en torgdag någon gång mellan 1902-1910. |
Vykort från en Victoriamarknad på Gamla Torg, den traditionella platsen för Victoriamarknaderna. Årtal och fotograf okänt. |
Gamla Torg, den traditionella platsen för Victoriamarknaderna. Idag
(början av 2000-talet) är
torget bara en tråkig parkering. Inte i närheten av det trevliga torg, som
ovan vykort visar hur det var för inte allt för länge sedan. Kan det vara
1960-tal? |
Victoriamarknaden på Gamla torg. Årtal okänt. |
|
EFTERLYSNING – BILDER VICTORIAMARKANDERNA GENOM ÅREN |
|
Victoriamarkanden startade långt innan denna hemsida om Victoria. Vi saknar bilder från många år på markanden och skulle gärna vilja komplettera så mycket det går. Har du som tittar på vår hemsida bilder från de saknade åren, som vi markerat med rött.? |
|
2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 |
2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 |
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
Victoriamarknaden 2018 |
|
Victoriamarknaden infaller alltid andra lördagen i september. 2018 blir det den 8 september | |
Victoria marknad 2017 |
Nya torg |
Alla foto 2017: © Roland Pedersen |
Victoriamarknaden 2016 |
Nya torg |
Foton © Roland Pedersen och Fred Lundberg. | |
Victoriamarknaden 2015 |
Nya torg |
|
|
Alla bilder från Victoriamarknaden 2015. Foto: Roland Pedersen |
Victoriamarknaden 2014 |
Nya torg |
|
|
De tjusiga damerna och herrarna kommer från 1800-tals sällskapet. Passar precis in på marknaden. Det är så här det skall gå till på Victoriamarknaden, att vara klädd i den tidsepok som marknaden skall andas. |
|
Alla foton från Victoriamarknaden 2014: © Roland Pedersen | |
Victoriamarknaden 2013 |
Nya torg |
Victoriamarknaden 2013 blev som "vanligt". Knallar från olika platser med olika produkter, ibland kanske lite tveksamt med "tingel & tangel". Bilderna vi presenterar från marknaden innehåller bara knallar som var tidsenligt klädda – detta borde vara ett krav på alla knallar som deltar. Det är ju hela meningen med marknaden, att "andas" Victoria. Annars kan det vara vilken torgdag som helst. | |
Alla foto 2013 ©: Roland Pedersen. |
|
Gamla torg |
|
Alla foto: © Birgitta Åkesson |
|
Victoriamarknaden 2006 |
Gamla torg |
Bilderna ovan skall gestalta när Victoria och hennes man Christian var ute på promenad. | |
Foto: Alla foton 2006 © Roland Pedersen |
I Ernst Ahlgrensparken avtäcktes år 1938 en staty av Ernst Ahlgren, Victoria Benediktsson. Initiativtagare till denna staty var b1.a. musikdirektör Ivar Säfstrand. Statyn gjordes av Jonas Fröding. |
Victoriastatyn finns än i
Ernst Ahlgrensparken, men tyvärr
är texten idag oläslig. |
|
Foto: 2013, © Fred Lundberg. |
||
Förlagan till den stora statyn av Victoria. Även denna gjord av Jonas
Fröding. Förlagan finns att beskåda på Hörby museum. |
Bild ID:HH_2940 |
|
Denna byst av Victoria finns idag på biblioteket i Hörby. |
Foto av bysten (statyn). Enligt uppgift är fotot tagit 1938. |
|
Bild ID:HH_2924 |
Omslaget av programmet den 22 juli 1938. |
|
Programmet till invigningen av Victorias staty. |
||
Närvarande familj vid avtäckandet av bysten den 22 juli 1938 i Hörby. Från vänster: Okänd, Uno Benedictsson (styvson), Matti af Geijerstam (styvdotter), Stellan Benedictsson (Unos son) och Åke Benedictsson (Stellans son). |
Bild ID:HH_2926 |
|
Bild ID:HH_2925 |
||
Bild ID:HH_2938 |
||
Mellersta Skåne 23 juli 1938. |
||
Minnesord över Victoria Benedictsson i tidningen Hemvännen den 15 aug. 1888. |
||
Originalteckning från Hemvännen 1888. |
Kanske var Victoria klädd i dessa färger. |
|
Affisch framtagen till Victorias 100-års jubileum. |
. Victoria Benedictssons gravsten på Vestre Kirkegaard i Köpenhamn. © Foto: Staffan Benedictsson. |
|
Victorias grav 2020. Det syns inte på bilden, men människor som besökt hennes grav har stuckit ner pennor i jorden framför hennes gravsten. Foto: © Elisabeth Åsbrink. |
||
Medalj i brons. Utgiven av Frosta Härads Hembygdsförening till Victorias 100-års minne. |
Medalj i silver. Utgiven av Frosta Härads Hembygdsförening till Victorias 100-års minne. |
|
Utgivare: Svenska Akademien. Foto ©: Uppsala univeristets myntcabinet |
1979 utgavs ett lokalmynt i Hörby av Victoria. Nominellt värdet på myntet är 10 kronor.
|
|
Frosta Härads Hembygdsförening skriver 1988 om Victoria. Klicka på omslaget för att se sidan om Victoria. PDF-fil. |
||
Stämpel av Victoria på det vykort som brukar säljas på Hörby marknad. |
Vi söker illustratören till siluetten. Trots flera månaders detektivarbete har vi inte lyckats. Kontakta oss här. |
|
Här en annan stämpel som användes den 16/6-2002. |
||
Frimärket på vykortet avbildar
en postmästare. Tankarna förs då till Victorias make Christan, som var
postmästare i Hörby. Tjänsten som postmästare i Hörby fick Christian den 14:e juli 18543. |
||
Victoria har blivit hyllad med att namnge två tåg. Men långt innan dessa hade Victoria en relation till järnvägen. Efter hemkomsten från den långa
Stockholmsvistelsen vintern 1885-1886 uttrycker Victoria Benedictsson
alltmer sin avsky över "hålan Hörby". Byn och människorna tilltalade inte
författarinnan längre. Hon hade efter uppgörelsen med maken Christian
Benedictsson och bekantskapen med den tidens kulturpersonligheter fått ett
annat perspektiv på tillvaron. |
||
Stilla och flärdlöst har bandet
knutits Järnfålen frustar och ångan
sjuder, Håll ej tillbaka den unge och
djärve- |
Älskade hembygd, från världens ävlan, Djupt i den lugna, den skånska hågen
Fagraste ängar kring Ringsjöstrände |
|
Både Victoria Benedictsson och Ernst Ahlgren får äran att få sitt namn på två av våra pågatåg i Skåne. Den 14 maj 2011 Stannade pågatåget Victoria Benedictsson för första gången på Sösdalas nyinvigda station. Klockan 11.07 (eller 11:24 enligt bilden nedan? Att hålla tiden är ju inte tågtrafikens starka sida) rullade ett helt nytt tåg in på stationen för att döpas till Victoria Benedictsson.
Staffan Benedictsson, ättling till postmästaren Christian
Benedictsson genom hans son Uno från sitt första äktenskap döpte tåget.
Därefter höll Jörgen Fyhr ett tal om
Victoria. Victorias pseudonymen Ernst Ahlgren har redan ett tåg uppkallat efter sig sedan tidigare. ”Jag törs säga att Victoria Benedictsson är den enda författaren som har fått två tåg uppkallade efter sig, säger Karin Thorsvad, kulturassistent vid Hörby kommun. Det måste vara unikt, något som Hörbyborna kan vara stolta över. Det är verkligen att sätta Hörby på kartan att ge namn åt två tåg säger Karin Thorsvad”. |
Staffan Benedictsson har just döpt tåget. |
|
Doptågets ankomsttid. Foto: © Anna Benedictsson |
Färgsättning och form på pågatågen. Foto 2013 © gammalstorp.se |
|
Foto 2011 © Anna Benedictsson |
||
22 juli 2013, 75 år sedan Victoriabysten invigdes |
|
Till vänster Thore Lennartsson och Måns Söderberg läser samma dikt som Ivan Säftstrand gjorde för 75 år sedan då bysten invigdes. Foto: 2013 © Roland Pedersen. |
Kransnedläggning görs av Thore Lennartsson. |
Dikten av Ivan Säfstrand. |
Dikten av Ivan Säfstrand. |
Foto: 2013 © Roland Pedersen. |
Den 22 juli 1938, 50 år efter Victoria Benedictsson bortgång, avtäcktes bysten till minne av henne i Ernst Ahlgrensparken. Med i ceremonin då var bl.a. Christian Benedictssons dotter Matti af Geijerstam och hans son Uno Benedictsson med sonen Stellan Benedictsson och sonsonen Åke Hans Benedictsson. 75 år senare, den 22/7-2013 uppmärksammades åter hennes liv med en liten högtidsstund, på samma plats. Det är Fritidsnämndens ordförande Thore Lennartsson som håller tal och bibliotekschefen Måns Söderberg läser samma dikt som Ivan Säftstrand gjorde för 75 år sedan då bysten invigdes. Man lade också ner en krans av röda och gula rosor vid bysten. Bland de ca. tio deltagarna fanns bland annat Staffan Benedictsson, som är ättling till Uno Benedictsson, Christian Benedictssons äldste son. Det lilla deltagarantalet berodde med stor säkerhet på att den nästan obefintliga marknadsföringen av detta arrangemang inte nått ut till allmänheten. Bysten av Victoria var också Hörbys första offentliga konstverk. |
NY BOK |
|||||||||||||||||||||||||||
Författarinnan Victoria Benedictsson förknippas först och främst med romanerna Pengar (1885) och Fru Marianne (1887). Novellsamlingen Från Skåne (1884) har räknats som hennes debut, men hennes egentliga förstlingsverk är Sirenen. Sirenen är en följetongsroman som hon fick publicerad i Sydsvenska Dagbladet under hösten 1876 under pseudonymen Tardif. Redaktör Carl Herslow var tveksam, men efter många underhandlingar fick Benedictsson honom över på sin sida, och han lät publicera den i sin tidning. Denna roman har sedan 1876 legat dold i arkiv. Den kan läsas alldeles utmärkt som en sorts lättare förströelse, men på ett djupare plan tar romanen läsaren med på en resa in i författarinnans livssituation och livsuppfattning. Att huvudpersonen Isabella är språkrör för Benedictssons innersta tankar och åsikter kan knappast betvivlas. Isabella är förbittrad på männen och lägger ofta och gärna ut texten om deras uselhet, samtidigt som hon agerar ytterligt "okvinnligt" och dessutom ger svidande kritik åt det egna könet. |
|||||||||||||||||||||||||||
Att producera böcker är en
väldigt stor apparat, och detta är en så kallad. "In House produktion",
dvs. vi producerar och gör allt arbete själva utom själva tryckningen, som
vi lämnar bort till en extern leverantör. Vill du beställa boken trycker du på "Beställ här" och skriver i din e-post: Namn, Adress och hur många exemplar av boken du vill ha. Därefter gör du en inbetalning på Swedbank för bok + frakt enligt uppgifterna i rutan till höger. Vi skickar när vi sett att pengarna kommit in på kontot. |
|
||||||||||||||||||||||||||
Victorias dagböcker 1876 - 1888 |
|
Victoria Benedictsson skrev dagboksanteckningar i annotationsalmanackor. Av dessa finns böckerna från åren 1876–1888 bevarade. De föreligger här i oavkortad utgåva. Dagböckerna är mindre tillrättalagda än hennes Stora bok, som i grund och botten är hennes studie- och arbetsbok. Anteckningarna i dagböckerna är detaljrika och läsaren kastas mellan Victorias känslomässiga utbrott och krassa beskrivningar av personer i hennes omgivning. För den som vill komma Victoria Benedictsson in på livet är ett studium av hennes dagböcker nödvändigt. De kan med fördel läsas parallellt med hennes Stora bok och brevväxlingen med Axel Lundegård. Denna utgåva är försedd med noter och ett mycket stort antal fotografier från tiden. Sammantaget förmedlar utgåvan en unik tidsatmosfär. |
ISBN: 978-91-87247-89-7 Redaktörer Birgitta & Bert Åkesson Förlag: GML förlag. Art. Nr: 9789187247897 Bandtyp: Dansk band Format: 150 × 220 mm Antal sidor: 616 Pris: 437:00 inkl. moms Lev. Tid: 3-5 dagar Köp boken här |
Alla Åkessons böcker genom åren kan inhandlas direkt från GML-förlaget Klicka här. |
|
|
Efter 4 års arkivstudier av otaliga efterlämnade brev
mellan författarinnan Victoria Benedictsson, styvdottern Matti, hennes
make Karl af Geijerstam och flera andra, framträder en helt ny bild av en
av våra mest välkända författarinnor. Mattis och Karls brev ger viktiga
pusselbitar till svaret på frågan varför Victoria Benedictsson valde att
släcka sitt liv. Korrespondensen visar på ett intrikat, känslomässigt
triangeldrama i hat, kärlekstörst och avundsjuka, där de svagaste parterna
går under i utmattning och sjukdom. Dessa brev är nästan helt negligerade
av forskarna. Som läsare av In till döden trött dras du personligen in i
en spännande undersökning. Genom de många citaten ur den dåtida
brevkorrespondensen kan du själv dra dina slutsatser och se sambanden.
Kanske kommer du, liksom författaren, fram till slutsatsen att offret
eller offren i detta drama inte är den/de man förväntat sig! In till döden
trött innehåller förutom ett starkt porträtt av Victoria Benedictsson
också en bildskatt i form av aldrig tidigare för allmänheten visade foton.
Dessa har välvilligt ställts till förfogande av släkten Benedictsson. |
Helt nya böcker av Birgitta
och Bert Åkesson. |
|
Brevväxling mellan Victoria Benedictsson |
Brevväxling mellan Victoria
Benedictsson |
Brevväxling mellan Victoria Benedictsson |
Brevväxling mellan Victoria Benedictsson |
Alla ovan böcker kan inhandlas direkt från GML-förlaget Klicka här. |
|
Svenska akademien stödjer utgivningen av brevväxlingen
mellan Victoria Benedictsson och Axel Lundegård. |
|
Alla ovan böcker kan inhandlas direkt från GML-förlaget Klicka här. |
|
Du kan se fler böcker om och av Victoria Klicka här. |
|
Inte lätt Att ange författare, fotografer eller källa av respektive bilder/texter är inte lätt när det gäller Victorias historia, ibland helt omöjligt att få fram. Det finns flera hundratals bilder på Victoria lite varstans och textmassorna om och av henne kan nog räknas i tusental. Eftersom alla bilder på Victoria och andra i hennes omgivning är långt mer än 50-70 år gamla finns det inte längre någon upphovsrätt på dem. Man får ingen ny upphovsrätt på varken texter eller foton för att man gjort en avfotografering, kopia eller skanning. Där vi är helt säkra och dokumenterat vem fotografen är, är detta utsatt. De bilder som fortfarande har upphovsrätt har vi satt ut copyrightmärket ©. Men vi är ändå glada om vi kan komplettera uppgifter där uppgifter saknas, och rätta till ev. felaktigheter, så du som tittat in på sidan och vet mer får gärna kontakta oss. För att sända e-post klicka här. |
|
"De-3" | ||
Tre olika hemsidor, med tre olika inriktningar. Alla drivs de av ideella krafter – och med ambitionen att vara professionella och ge en rättvisande bild av kulturen, tidsandan och historien, då främst i Hörby kommun, med gränstrakter. Alla Internetadresser och bilder är utan inbördes ordning. |
||
www.victoriabenedictsson.se | www.gammalstorp.se | www.torpruiner.se |
Birgitta Åkesson |
Bert Åkesson |
Fred Lundberg |
Staffan Benedictsson |
Bodil Pedersen |
Roland Pedersen |
|
|