Musikalen om Victoria
100 års minnet av Victoria
Inledning, Birgitta Svensson | Scener |
Skolpjäs om Victoria | Rollista |
Skådespelarna | Musiker |
Arbetsgruppen | Musiken till musikalen |
Tack till... |
Skolpjäs om Victoria |
Året är 1988 |
Spelet om Victoria "En kamp mellan Arbetet och Kärleken – en strävan att bli respekterad, inte bara som kvinna, utan som en hel odelbar människa". Ett spel om författarinnan Victoria Benedictsson i samband med 100-årsminnet av hennes bortgång i maj 1988. |
Inledning skriven av Birgitta Svensson | Bilder från Arbetsgruppen |
Hur en musikal om Victoria Benedictsson för ungdomar på Frostaskolan kom till inför uppmärksammandet av hennes minne i Hörby, maj 1988 - 100-år efter hennes död. Musikalen är skriven och regisserad av Birgitta Svensson, lärare på Frostaskolan i idrott och drama. Här följer berättelsen om hur och varför den kom till. I början av Victorias bok Pengar, kommer Selma, bokens huvudperson, gående, slängig, glad och bekymmerslös på bygatan i Skåne. Hon märker inte bygatans bortvända hus och är helt omedveten om att hon, som alla andra kvinnor i dåtidens samhälle, saknade de rättigheter vi i dag ser som självklara, rätten till utbildning, rätten att delta och påverka samhällslivet, rätten till ett yrke, rätten att själv välja sin make. Utbildning var något sällsynt, dyrbart och svåråtkomligt för unga kvinnor. Den allmänna opinionen förlöjligade deras intellektuella begåvning och längtan efter oberoende. Det var först 1853, som några av de högre utbildningarna blev tillgängliga för kvinnor, nämligen de konstnärliga, musik, gymnastik och konst. 1873 öppnades universiteten och inte förrän 1919 fick kvinnor rösträtt. Myndighetslagstiftningen gjorde deras framtid helt beroende av förmyndarens godtycke. Den låga äktenskapsåldern, 16 år, trots att myndighetsåldern för kvinnor var 25 år, gjorde att barnäktenskap var mer regel än undantag Den sexuella dubbelmoralen och bristen på sexualupplysning med dess konsekvenser, debatterades livligt. Victoria var långt ifrån främmande för dessa frågor, något som vi kan läsa i hennes skrifter, i t.ex. boken Pengar, där hon fränt angriper det dåtida samhället. Och i dagboken fräser hennes penna vidare: ”Mannen är kvinnans huvud. Det säger både gudomlig och mänsklig lag. Ett styre måste finnas i både stat och familj. Staten vilar endast på familjelivet.” På ett annat ställe utropar hon förtvivlat: ”Dej ska man inte döma om du sjunger ut ty du är man! Mej ska man stena – ty jag är kvinna! Kvinna! Kvinna!” Men i slutet av romanen Pengar skriver hon med tillförsikt; ”Ögonen lyste av levnadsmod, ty nu var steget taget, nu fick det komma vad det ville. Och hela hennes varelse genomströmmades av den ungdomskraftiga egoism, som ropar: Plats, jag måste leva!” Var det sinnligheten och kraften hos denna halvvilda flicka med zigenarnatur på den skånska slätten, som gjorde att mitt intresse vaknade? Fanns där något, som höjde sig över de gamla dammiga gatornas stenläggningar? Fanns här något, som kunde föra framåt, lyfta uppåt? Var det detta, som gjorde att jag, trots det nästan omöjliga i uppgiften, accepterade att skriva en pjäs för ungdomarna på Frostaskolan i Hörby om Victoria Benedictsson inför Victoriaveckan i maj 1988, hundra år efter hennes död. Hur skulle jag, en ren amatör, som för det första då inte hade någon kunskap om författaren och dessutom inte hade läst en enda rad av henne, kunna skriva en pjäs, som ungdomar kunde förstå, uppskatta? Hur skulle de förstå den svåra problematiken? Hur skulle jag kunna förklara för dem? Hur skulle de orka? Hur skulle jag orka? Var skulle jag komma henne närmast? Var skulle jag känna hennes doft, hennes förtvivlan? Jo, i de efterlämnade dagböckerna, i texter, brev och anteckningar, i böcker och brev från människor som levt nära henne och hos författare och forskare, som försökt förstå hennes tid och liv. Hur såg Hörby ut i mitten av 1800-talet? Hur levde man? Fanns här någon samhällsdebatt? Säkert är ändå, att Victoria med sitt valspråk ”Arbete och Sanning” levde mitt i en tid av legalt kvinnoförtryck på i stort sett alla områden, det offentliga så väl som det privata. Här fanns för mig något av ett klart igenkännande, något spännande. Detta något som lockade mig att skriva främst för flickorna i Hörby, de som gick på samma trånga gator, som kanske mötte samma trångsynthet, upplevde samma frustration. De som behövde luft under vingarna för att våga söka sin egen väg. Så började glädjen till slut att infinna sig inför den stora skrivuppgiften och då var det bara att kavla upp ärmarna och sätta igång. Förutom ett manuskript behövdes naturligtvis också musik, helst tidstrogna dräkter, smink, peruk, scenografi och ljussättning. Det behövdes en god fotograf, ett program, en mycket god organisation och så en realistisk ekonomi.
Manuskriptet
Musiken Skolans musiklärare Magnus Ekvall med många kontakter i musikerkretsar tyckte det verkade intressant och snart var samarbetet i full gång! Jag skrev texter i sängen på morgnar och kvällar, gick i skogen och sjöng och rimmade. Men inte kunde jag skriva musik! Det hade jag aldrig gjort. Vem kunde jag fråga? Vem kunde arrangera? Högst upp under takåsen på Samrealskolan bland en massa musikinstrument hittade jag personen, Christer Nilsson, musiker och lärare på musikskolan, som gärna ställde upp. Men det var ingen enkel uppgift. Jag dansade och sjöng och markerade rytmer med fötterna och Christer tecknade ned dem! Till slut sa han: Så här kan man inte göra! Du kan inte blanda så många rytmer! Men till slut gick det och vi hade hel del fin och vacker nykomponerad musik. Vilka sånger lyssnade man till, vilken musik dansade man till i Hörby på Victorias tid? Här sjöngs säkert barnvisor, skillingtryck, nidvisor och fyllevisor. På hotellet dansade man säkert till tidens salongsmusik och visst kunde man höra folkmusik och en och annan psalm. Hela pjäsen om Victoria följs av musik, varav namnet musikaliskt spel, som understödjer handlingen och leder den framåt. Förutom att musiken målar och förtydligar känslorna, ger den också tid till tanke och reflexion. Den ger också en möjlighet att bättre förstå den svåra handlingen. Genom musikerna Magnus Ekvalls och Christer Nilssons engagemang och skicklighet kom de olika delarna av dramat att hållas ihop till en helhet. Orkestern med sina skickliga musiker fungerade till slut från blåsorkester till popband från salongsorkester till välljudande symfoniorkester.
Kläder Vi kontaktade också SVT i Malmö, som hade en hel garderob med fantastiska 1800-tals kläder, uppsydda till TV-föreställningen av Fru Marianne. Döm om vår förvåning och stora glädje, när vi fick lov att låna dem! Till slut hade vi en helt otroligt vacker och tidsenlig garderob för alla sjuttio eleverna.
Smink och peruk Den spännande slutfotograferingen gjordes av fotografen Torsten Blomdal med ett utmärkt resultat!
Dans För att få rätt och bra information och instruktion importerade vi en dansinstruktör från Malmö, Stig Ingelsgård, expert på 1800-tals danser. Snart dansade vi alla fransäs, polkett och vals! Hur hann vi?
Scenografi, rekvisita och
ljussättning
Ekonomi Ett stort, påfrestande och underbart arbete. Det blev alltså till slut ett manuskript och ett musikaliskt spel med sex akter och ett otal roller, som låg färdigt för premiär onsdagen den 27.4 1988. Därefter gjorde vi nio föreställningar, trots influensa och förkylningar. Detta var verkligen en heroisk insats av alla medverkande på ca 100 personer, 70 ungdomar agerande på scenen, 10 musiker, 4 personer behövdes för smink och peruk och ett antal som tog hand om scen och ljussättning.
Victoria |
Bild ID:HH_2986aw.
Bild ID:HH_2984aw
Bild ID:HH_2987aw
Carmen
Bild ID:HH_2983
Bild ID:HH_2986
Bild ID:HH_2987
Bild ID:HH_2985
|
Dramatiseringen, i sex akter är gjord efter författarinnans dagböcker, brev och publicerade skrifter | |
Manus: Birgitta Svensson. Musik: Magnus Ekwall, Christer Nilsson och Birgitta Svensson. Dräkter: Gulli Eriksson. Dekor: Bertil Andersson. Litteraturstudier: Britt-Marie Nilsson. Mask och Frisyrer: Inger Forsberg. |
Två av Victorias klänningar är
designade av Gunnel Blomberg för TV-serien om Victoria. Detta spel tillägnas min dotter
Kristina |
Scener | ||
Akt 1 | Hörby | |
Scen 1 |
1938 Victorias staty avtäckes i Ernst Ahlgrensparken. | |
Scen 2 |
1888 Torget i Hörby. Scenen bygger på Victorias kritiska novell Fairbrooks krögare och den efterföljande nidskriften Fairbrooks Blåstrumpa, skriven av Nilsson-Samsioe. | |
Scen 3 |
Röster från Hörby om Victoria | |
Akt 2 |
Victorias barndom | |
Scen 1 |
Pappa Thure och mamma Sophia. | |
Scen 2 |
Barndomsvänner. | |
Akt 3 | Kung Lindorm | |
Scen 1 | Victoria som guvernant hos patron Trädgårdh. | |
Scen 2 | Förlovning. | |
Scen 3 | Bröllop | |
Akt 4 | Qvillfeldt | |
Scen 1 | Amerikanaren kommer hem | |
Scen 2 | Balscen. Akt 3, scen 1, 2 och 4 bygger på Hans Gustavssons radiodramatisering av romanen Pengar. | |
Akt 5 | Lundegård | |
Scen 1 | Promenad längs Hörbyån. | |
Scen 2 | Byskvaller. | |
Scen 3 | Hos kyrkoherde Lundegård. | |
Scen 4 | Giftermål på besparing | |
Scen 5 | I boklådan. | |
Akt 6 | Köpenhamn och George Brandes | |
Scen 1 | I hamnen. | |
Scen 2 | Brandes föreläser vid Köpenhamns universitet. | |
Scen 3 | Victoria rum på Hotell Leopold i Köpenhamn | |
Scen 4 | Edvard Brandes recensioner av romanen "Fru Marianne", den 25 juni 1988. | |
Scen 5 | "Förbrytarblod". | |
Scen 6 | "Den Bergtagna". | |
Epilog | "Memento Mori" | |
Rollista i den ordning de uppträder |
Anders med sin fågel Jeppa (ur novellen Jeppa). |
Victoria I. 8-20 år. |
Konfirmander |
Oskrivna blad (dansare) |
Victoria III. 25-38 år. |
Axel Lundegård. |
Pennan, Victorias författarredskap. |
Kantor E Palmqvist. |
Kyrkokör. |
Landshövding, friherre Ramel. |
Flicka med trilleband. |
Köpman Ohlsson. |
Mässingsorkester. |
Barn. |
Fairbrooks krögare. |
Krögarpar. |
Serveringsflickor. |
En fattig hustru. |
Mjölkpiga. |
Grevinnan Stahr af Stahrby (ur novellen "Koketten") |
Mr Peblestone (alias
Postmästaren, ur smädesskriften "Fairbrooks blåstumpa). |
Ennekvinnan |
Röster |
Sofia Bruzelius, Victorias mor. |
Ture Bruzelius, Victorias far. |
Färger, dansare. |
Fredrik Feuk, Victorias barndomskamrat. |
Anna Erika Trädgårdh, som Victoria var guvernör för. |
Selma (allias Victoria II 20-25 år, ur romanen pengar). |
Paul Kristersson ( allias postmästaren, ur romanen pengar). |
Kyrkoherde Berg (ur romanen pengar). |
Kyrkoherdefru Berg (ur romanen pengar). |
Karna, tjänstekvinna (ur romanen pengar) |
Lina, Anna, Fina, Lotta, unga flickor på Hörby torg. |
En Spelman. |
Charles de Qvillfeldt, uppfinnare. |
Christian Benedictsson. postmästare i Hörby. |
Löjtnant Ståhle, (alias Qvillfeldt, ur romanen pengar). |
Patron Severinsson, (ur romanen pengar). |
Balgäster, (ur romanen pengar). |
Svarte Fan Victorias självmordsspöke. |
Evald Lundegård, kyrkoherde. |
Sanna Ågren, hushållerska hos Lundegård. |
Skvallerpigor. |
Ida Lundegård, kyrkoherdefru. |
Justus Lundegård, kyrkoherdeparets äldste son, konstnär. |
Per Larsson, ur giftermål på besparing. |
Bengta och Ingar, två kvinnor ur giftermål på besparing. |
Prosten, ur giftermål på besparing. |
Matti, Victorias yngsta dotter. |
Uno Victorias äldsta son. |
Anna Nilsdotter, Benedictssons trotjänarinna. |
Hilma, Christian och Victorias dotter. |
Hamnarbetare, fiskmånglare och ölbärare. |
August Strindberg, författare. |
Siri von Essen, Strindbergs hustru och skådespelerska. |
George Brandes, författare och litteraturkritiker. |
Studenter och föreläsningsåhörare. |
Alfhild Agrell, författarinna. |
Bjørnstjerne Bjørnsson, norsk författare. |
Ann Charlotte Leffler-Edgren, författarinna. |
Ellen Key, författarinna. |
Sophie Adlersparre Signaturen Esselde Författarinna. |
Gustav af Geijerstam, författare. |
Hans Jæger, norsk författare. |
Stella Kleve, författarinna. |
Fru Berthold, ur lustspelet Teorier. |
Fröken Viederman, ur lustspelet Teorier. |
Kvinnosakskvinnor, ur lustspelet Teorier. |
En konstapel. |
Tidningsläsande promenanter. |
Mannen, ur novellen Förbrytarblod. |
Kärestan, ur novellen Förbrytarblod. |
Bergatrollet, allias George Brandes, den Bergtagna. |
Nymfer. |
Bondkvinnor. |
Ingeborg, tjänsteflicka på Hotell Leopold i Köpenhamn. |
Väktare. |
Ellen. Christians och Victorias andra barn, dog fyra dagar gammal. |
Musiker etc. | |
Victoria ett musikaliskt spel i sex akter.Dramatiseringen är gjord efter författarinnans dagböcker, brev och publicerade skrifter |
|
Birgitta Svensson | Manus |
Magnus Ekvall Christer Nilsson Birgitta Svensson. |
Musik |
Magnus Ekwall | Piano |
Janus Hastrup | Zynt |
Maria Kinell | Flöjt |
Carl Johansson | Trumpet |
Christer Nilsson | Fiol och Trombon |
Renée Saulesco | Fiol och Slagverk |
Christina Svensson | Flöjt |
Per Svensson | Bas |
Pål Svensson | Klarinett och Altsax |
Annika Wenermark | Klarinett och Altsax |
Bertil Andersson, Ove Elmström |
Dekor |
Inger Forsberg | Mask och frisyr |
Britt-Marie Nilsson | Litteraturstudier |
Gulli Eriksson | Dräkter |
Skådespelarna | |
Victoria Benedictsson |
|
Bild ID:HH_2961 |
Bild ID:HH_2963 |
Victoria I ,som beskriver Victoria som barn och ung flicka spelades av Cornelia Strömberg och Jeanette Johansson, |
|
Bild ID:HH_2978 |
Bild ID:HH_2962 |
Bild ID:HH_3165 |
Bild ID:HH_3153 |
Viktoria II spelar förlovning och giftermål. |
|
Bild ID:HH_2959 |
Bild ID:HH_2960 |
Victoria Benedictsson hittades den 22 juli 1888 död på sitt hotellrum i Köpenhamn,
38 år gammal. Dödsorsak - självmord. Den 23 juli förekommer i
kyrkböcker, men enligt polisrapporten skedde självmordet den 22 juli 1888. Idag hör Victoria Benedictssons noveller och romaner till våra klassiker. Hon var en av 1800-talets främsta realistiska författare med en skarpsinnig observationsförmåga, och många ser henne också som en feministisk föregångsfigur. Hennes texter, från romanerna Pengar och Fru Marianne, skildrar den borgerliga samtidens inskränkta kvinnovärld. Flickorna ansågs giftasvuxna vid 16 års ålder, och de giftes bort med äldre män. En kvinnas livsuppgift var att vara hustru, mor och en prydnad för hemmet. Hjärna, intellekt, talang och karriär var inte ord som användes för att beskriva flickor och kvinnor. Victorias Benedictsson var en begåvad konstnär och hennes önskan var att studera konst i Stockholm. Hennes far sa nej, och istället gifte sig Victoria, 21 år gammal, med den mer än dubbelt så gamle postmästaren i Hörby, änkling med flera barn. Mötet med äktenskapet och de ”äktenskapliga plikterna” blev en chock för Victoria. Livet i Hörby var instängt och kvävande. På Hörby museum finns idag en omfattande utställning om Victoria, hennes liv och hennes författarskap. Museet är inrymt i det gamla tingshuset, byggt under Victorias tid i Hörby. Här hölls tingsförhandlingar och i källaren fanns en arrestavdelning med en fast boende fångvaktare och vaktmästare. På museet presenteras även det äldre Hörby och olika tillfälliga utställningar. Victoria och Christian fick två barn. Hilma Margareta (”Greta”) född 1873-04-28 i Hörby, död 1931-02-14 i Bollnäs. Ellen Helena född 1876-07-22 i Hörby, död 1876-08-12 i Hörby. Under perioden 1871–1888 bodde Victoria i Hörby. |
|
Bild ID:HH_3144 |
Christian Benedictsson Victorias
make och Postmästare. |
Christian Benedictsson föddes den 26:e november 1822. Christian Benedictsson på Norra Värn 128 i
Landskrona och döptes den 1:e december. Han var son till Möllaren Benedict
Johansson och Elna Andersson Möller. Någon gång mellan 1836 och 1840,
börjar han inom posten och det står skrivet att han ”är i Malmö på
postkontor”. Extra ordinarie postexpeditör (Eopx) 2/7 18413. Hemmavigdes den 3:e juni 1851 med Matilda Charlotta Andersson, som var dotter till Urmakaren i Malmö Nils Andersson och hans hustru Brita Luthman. Paret bosatte sig på nr 257 i Malmö. På Nr 6 & 21 föddes parets övriga fem barn .Johan Uno ”Dick”född 1857-10-13 i Hörby, död 1943-11-22 i Helsingborg.-Anna Charlotta född 1859-07-07 i Hörby, död 1934-03-04 i Helsingborg. Hilda Elisabeth född 1861-06-18 i Hörby, död 1919-12-19 i Hörby. Knut Christian född 1864-03-24 i Hörby, död 1929-06-09 i Helsingborg. Matilda Beata ”Matti” född 1865-12-26 i Hörby, död 1952-04-19 i Stockholm. Christian gifte om
sig den 22:e september 1871 i Fränninge med den drygt 27 år yngre Victoria
Bruzelius. Hon hade önskat bli konstnär, men hennes far nekade henne att
gå den utbildning hon ville och hennes konstnärsdröm gick om intet. Hon
började senare skriva och blev författare under pseudonymen Ernst Ahlgren.
Om Victoria finns det mycket skrivet och det skulle ta allt för lång tid
att sammanfatta det viktigaste av allt tryckt och otryckt material som
finns om och av Victoria. |
|
Bild ID:HH_3147 |
Informationen kring Victorias dotter Ellen är väldigt
sparsam. Den återfinns i annotationsalmanackan för år 1876 och bland
Victorias anteckningar från innan självmordet. I slutet av januari det
året dog Victorias egen far Thure Bruzelius. Victoria var då gravid med
Ellen. Insprängt mellan budskapet om faderns död och fram till Ellens
födelse i juli kan man se ett schema som Victoria följde slaviskt.
Anteckningarna är på franska. Axel Lundegård och många fler med honom har
tolkat det som att Victoria under perioder lät svälta sig. Av de
självbiografiska anteckningar som återfanns på skrivbordet på hotell
Leopold i Köpenhamn efter Victorias självmord, kan vi utläsa att hon den
13 januari 1876 började svälta sig. I juni slog hon om taktik.
Anteckningarna stödjer det man kan misstänka genom hennes dagbok. Varför
hon genomförde denna självdestruktiva handling kan vi bara spekulera
över. I dagboken antecknade hon den 22 juli: Ellen föddes. Den 12 augusti
skrev hon: att Ellen döptes. Fyra dagar senare läser vi: Ellen dog.
Ytterligare två dagar senare: Ellen begrovs. Den 20 augusti gick Victoria
i kyrke och träffade också då sin själasörjare, prästen Edstrand. Den enda
vi kan notera i samband Ellens död är ett kraftigt, tjockt svart streck i
bläck som hon drog i dagboken dagen då Ellen dog. Men vi kan inte bara
lämna frågan kring Ellens död och det tjocka, svarta strecketutan att
påpeka några underliga omständigheter. Ellen dog endast fyra dagar efter
dopet. Det finns inga uppgifter i arkiven om att Ellen först döptes
genom ett så kallat nöddop Alltså finns det ingenting som tyder på att hon skulle ha varit sjuklig när hon kom till världen. Tiden mellan födelsen och dopet tycks i alla avseende vara den normala för vad som var brukligt för den här tiden. Utifrån dessa uppgifter finns det inget som säger att Ellen skulle ha farit illa av Victorias sätt att behandla sin kropp under graviditeten. Enligt rådande sed skulle modern bli kyrktagen, det vill säga inte längre bli betraktad som oren, mellan 40-60 dagar efter barnets födelse. Det finns inga noteringar som anger att dopet skulle ha skett i hemmet, vilket innebär att Victoria inte var med på det egna barnets dop. Victoria blev kyrktagen två dagar efter Ellens begravning. Det är med andra ord inte ens säkert att Victoria var med på Ellens begravning. I sin biografi över Victoria Benedictsson skriver Ellen Key att Victoriaberättat att när Ellen begravdes kände hon ingen sorg – endast lättnad. Ämnet var svårt för Victoria att prata om och blicken svartnade och läpparnes linier blefvo järnhårda. Det sparsamma källmaterialet gör att vi inte kan finna några klara svar på funderingarna. Det enda vi ser är ett tillsynes helt normalt förlopp mellan födelse och dop. Om Victoria själv var den bidragande orsaken till flickans död, genom att hon lät svälta sig eller genom någon annan handling, är frågor som förblir obesvarade. |
Bild ID:HH_3148 |
Mathilda Beata ”Matti” Benedictsson, senare gift af
Geijerstam. (1865‐1952).
Victorias styvdotter. |
Mathilda "Matti" af Geijerstam (1865-1952) var
Victoria Benedictssons yngsta styvdotter. Förhållandet dem emellan var
speciellt, då de var i starkt beroende av varandra. Victoria menade i
Stora boken: Hon har blifvit förkroppslingen af mina lifsteorier, och det
är som hon dag efter dag vuxit fram ur mitt eget lif; der är nyckeln till
det sällspordt innerliga i vårt förhållande. Hon är min tankes, min hela
lifskamps barn. Är jag då icke hennes mor? Vintern 1885/86 reste Victoria Benedictsson till Stockholm. Det var nu hon tog det verkliga steget in bland den tidens kulturpersonligheter. Bekantskapen med Gustaf af Geijerstam, hans hustru Nennie och Gustafs bror Karl skulle komma att påverka henne resten av sitt liv. Några veckor innan Victoria återvände hem till Hörby reste Matti till Stockholm för att hålla henne sällskap. Illa som Victoria var i sitt ben, blev det Karl af Geijerstam som guidade Matti runt i Stockholm. Tycke uppstod dem emellan och när Matti åter var tillbaka i Hörby inledde hon en omfattande brevväxling med Karl af Geijerstam. Deras brevväxling finns idag tillgänglig i Lunds Universitetsbibliotek. Brevväxlingen som sådan ger en unik möjlighet för den som vill skaffa sig en uppfattning av Victoria Benedictsson som person. Att det var besvärligt för Karl af Geijerstam att ta sig in i förhållandet mellan styvdotter och styvmor står klart redan frånbörjan. Karl af Geijerstam besökte Matti och Victoria sensommaren 1886 i Hörby. Det blev ett omtumlande besök, som slutade med att Karl åkte ifrån Hörby som förlovad. Det var Victoria som ordnat med allting, men sett till sig själv i första hand. Karl af Geijerstam förpassades smidigt till Stockholm och ringarna växlades mellan de unga vid ett bestämt klockslag – Karl i Stockholm och Matti i Hörby. Matti var den person som ställde upp för Victoria i vått och torrt. Det var hon som åkte hals över huvud till Köpenhamn när Victoria inte ville leva längre, det var hon som levde med oron om styvmodern skulle hålla sig kvar i livet. Matti och Karl ville naturligtvis gifta sig, men Victoria sköt upp deras planer. Först efter Victorias död gifte de sig. Då var Matti redan gravid med sonen Torsten af Geijerstam. För den som vill läsa mer om detta triangeldrama rekommenderas Birgitta Åkessons biografi "In till döden trött". |
|
Bild ID:HH_2965 |
Thure Bruzelius, Victorias far. |
Thure Bruzelius var son till Nicolaus
Bruzelius d.y. och Johanna Charlotta Sommar. Make till Helena Sofia
Bruzelius. |
|
Bild ID:HH_2979 |
Bild ID: Sophie_Adlersparre_01. |
Sophie Adlersparre var dotter till överstelöjtnanten, friherre Erik Gabriel Knutsson Leijonhufvud och Sofie Emerentia Hoppenstedt. Familjen var en av de förnämaste i landet och redan i barndomen kom Sophie Adlersparre i kontakt med tidens sociala idéströmningar och de kvinnosaksfrågor som drevs i Sverige och utomlands. Fredrika Bremer blev tidigt en av Sophie Adlersparres förebilder, och hon lät organisera kvinnorörelsen enligt Bremers riktlinjer. Med sig hade hon barndomsvännen Rosalie Olivecrona, född Roos och vännen Fredrika Limnell som ekonomiskt bidrog till många av Sophies projekt. Få kvinnor i Sverige har haft ett så stort inflytande med sina sociala och feministiska gärningar som Sophie Adlersparre. Tillsammans med Rosalie Olivecrona grundade hon 1859 Tidskrift för hemmet (senare Hertha) som rönte en oerhörd popularitet. På egen hand drev hon skolor för flickor från arbetarklassen, startade läsrum för kvinnor och grundade Handarbetets vänner. Vid denna tid vaknade ett enormt intresse för handarbete och ett flertal sällskap och föreningar för handarbeten bildades runt om i landet, bland annat syjuntor. Vidare grundades 1884 Fredrika-Bremer-förbundet med ett program utstakat av Sophie Adlersparre. Hon ingick i den statliga Flickskolekommittén 1885 och blev därmed tillsammans med Hilda Caselli den första av sitt kön i en statlig utredning. Kort därpå instiftades Fredrika-Bremers Stipendiestiftelsen 1887 och hon drev igenom att Sverige gick med i Röda korset. Adlersparre var redaktör för tidskriften Dagny. Hon medverkade också i bildandet av Föreningen för sinnesslöa barns vård. Sophie Adlersparre gifte sig 1869 med Axel
Adlersparre (1812–1879), som var ledamot av riksdagens andra kammare och
kommendörkapten. Hans syster Sofia Adlersparre (1808–1862) var målare och
konverterade tillkatolicismen. Nästan samma namn hade också Sophies (1823)
styvdotter, stiftsjungfrun Sofie Heliodora Ottiliana Adlersparre, född
1850 i Karlskrona, död 1924 i Eksjö |
|
Bild ID:HH_2969 |
Bjørnstjerne Bjørnsson. författare,
teaterchef och journalist. |
Bjørnstjerne Martinius Bjørnson, född 8 december 1832 i Kvikne norr om Tynset, död 26 april 1910 i Paris, var en norsk författare, diktare och samhällsdebattör. Bjørnson grundade Riksmålsforbundet och skrev texten till Norges nationalsång Ja, vi elsker dette landet som tonsattes av Rikard Nordraak. Han tilldelades Nobelpriset i litteratur 1903. Bjørnstjerne Bjørnson föddes 1832 på gården
Bjørgan i Kvikne norr om Tynset. 1837 blev hans far Peder Bjørnson, som
hade varit pastor i Kvikne, förflyttad till Nesset församling i Romsdal,
och det var i detta område Bjørnson växte upp. Efter fem år vid
middelskolen i Molde, som var den närmaste staden, blev Bjørnson 17 år
gammal sänd till Heltbergs studentfabrikk i Christiania för att avlägga
examen och studera vid stadensuniversitet. Där hamnade han i samma klass
som Jonas Lie, Henrik Ibsen och Aasmund Olavson Vinje. Hans första
tidningsartikel var om februarirevolutionen i Frankrike 1848. Efter
fullföljd examen artium 1852, började Bjørnson snart att jobba
som journalist. Han skrev litteratur- och teaterkritik och ivrade för en
förnorskning av scenkonsten. Bjørnson hade dessutom skrivit dikter sedan
han var elva år gammal. |
|
Bild ID:HH_2973 |
Ellen Sofia Carolina Key, författarinna. |
Ellen Karolina Sofia Key, född 11 december 1849 i Gladhammars socken utanför Västervik, död 25 april 1926 i hemmet Strand på sydsluttningen av Omberg vid Vättern, var en svensk författare, pedagog och kvinnosaksideolog. Var dotter till riksdagspolitikern Emil Key (1822–92) och grevinnan Sofia Ottiliana Posse (1824–1884) på Sundholms herrgård i södra Tjust. Modern var kusin till statsminister Arvid Posse. Ellen Key fick undervisning i hemmet av guvernanter innan hon började på konfirmationsundervisning hos systrarna Åhlin och på Rossanderska flickskolan i Stockholm. I övrigt var Ellen Keyautodidakt, och hämtade sin bildning bl. a. genom att fördjupa sig i föräldrarnas stora herrgårdsbibliotek. Redan i unga år blev hon sin fars sekreterare och fick under vinterhalvårets riksdagssessioner agera värdinna vid faderns möten med politiker och kulturpersonligheter i våningen i Stockholm. Den svenska släkten Key härstammar enligt sägen från James MacKay som kom till Sverige från Skottland under det 30-åriga kriget. Hennes ideologiska grundval är individualism, empirism och humanism. Hon vann både stor beundran och fick motta skarp kritik. Kritiken grundade sig dels på hennes avståndstagande från kristendomen som ansågs moralupplösande,[8] hennes kamp för kvinnors rättigheter, hennes s.k. "antipatriotiska" hållning i fredsfrågor samt vad som ansågs vara en legitimering av eugenik. Men hon kan anses ha bidragit till att samhället i högre grad satt barns bästa i centrum. Key utövade stor påverkan på skolväsendet, genom att hon påverkad av Rousseau förkastade den auktoritära pedagogiken och den segregerade undervisningen.[ Ellen Key var en av sin tids mest inflytelserika författare, även utanför Sveriges gränser. Hon var vän med och introducerade till svenska läsare bland annat Romain Rolland, Rainer Maria Rilke, Martin Buber och Lou Andreas Salomé. Under 1800-talet umgicks hon med dåtidens stora dramatiker, Victoria Benedictsson, Signe Sohlman och Anne-Charlotte Leffler. Tillsammans med matematikern Sonja Kovalevsky utgjorde de en viktig del av 1880-talets radikala författarkrets. Under samma tid inleddes hennes nära vänskaper med bl a Verner von Heidenstam, Richard Bergh, Hanna Pauli och Oscar Levertin. Flera av dessa ingick i den nära vänkretsen som kallade sig Juntan, förevigad i Hanna Paulis målning från 1903. Hennes vänskapliga band till August Strindberg gick med tiden över i en ömsesidig bitter fiendskap, manifesterad bland annat i Strindbergs roman Svarta fanor, där Ellen Key framställdes under namnet Hanna Paj som en intrigerande och osympatisk person. Motståndaren Vitalis Norström skrev boken Ellen Keys tredje rike. En studie över radikalismen 1902 som kritik av hela det kulturradikala projektet. Efter nästan ett decennium på resande fot i Europa beslutade hon sig för att slå sig till ro vid Ombergs södra udde vid Vättern, nära sina båda vänner prins Eugen och Verner von Heidenstam. 1910–1911 lät hon bygga sitt hem Strand, med inspiration från det älskade barndomshemmet Sundsholm i jugendstil och i stil enligt den italienska villan. Här levde hon i 16 år och ägnade större delen av sin tid att ta emot gäster från när och fjärran. I Strands gästbok finns närmare 4000 namn inskrivna.[ Åderförkalkning och en hjärnblödning ledde
till hennes död i hemmet kl. 00.20 den 26 april 1926. Key hade krävt att
all flärd omkring hennes bortgång skulle undvikas, och hon vilade därför i
en kista av ek på en bädd av vildblommor (blåsippor) och grönt från
barndomshemmet Sundsholm samt från Strand. Hon vigdes till den sista vilan
av ärkebiskop Nathan Söderblom och fick efter eldbegängelse i
Örebro krematorium sitt sista vilorum i familjegraven på Västerviks
kyrkogård. |
|
Bild ID:HH_2974 |
Ann Charlotte Leffler- Edgren, författarinna och
journalist. |
Anne Charlotte Leffler, hertiginna av Cajanello, född 1 oktober 1849 i Stockholm, död 21 oktober 1892 i Neapel, var en svensk dramatiker och författare som skrev under pseudonymerna Carlot, Valfrid Ek och Alrun Leifson. I sin samtid var hon också känd som Anne Charlotte Edgren. Leffler är i dag mest känd för sin radikala feministiska dramatik, medan hon i samtiden också var en populär prosaist. Hon debuterade 1869 med novellsamlingen Händelsevis, men nådde sitt första erkännande med pjäsen Skådespelerskan (1873). Genombrottet kom med novellsamlingen Ur lifvet I (1882). I början av 1880-talet var hon den mest spelade dramatikern i Sverige med dramer som Elfvan (1880), Sanna kvinnor (1883) och En räddande engel (1883), och räknades till en av de största svenska författarna. I samband med att kvinnofrågan nådde sin kulmen 1887 tappade hon i anseende och blev allt mindre populär. Under 1900-talet kom hon att anses mindre och mindre betydelsefull och var periodvis helt utelämnad i litteraturhistoriska översikter. Från 1980-talet och framåt har ett pånyttfött forskarintresse riktats mot hennes författarskap. Flera av hennes verk har utkommit i nyutgåvor och flera av hennes pjäser har spelats på olika teatrar. 2012 utkom Monica Lauritzens biografi över Leffler, Sanningens vägar, vilken nominerades till Augustpriset. Leffler var dotter till politikern
rektor Olof Leffler samt syster till matematikern Gösta Mittag-Leffler,
språkvetaren Frits Läffler och ingenjören Artur Leffler. Hon var även
fostersyster till Viktor Lorén. Hon var gift två gånger, första gången
1872–1889 med vice häradshövding Gustaf Edgren. Efter år av äktenskaplig
disharmoni skilde sig paret efter att Leffler träffat den italienske
matematikern Pasquale del Pezzo. Del Pezzo och Leffler gifte sig 1890.
1892 fick de sitt första och enda barn, sonen Gaetano. Den 21 oktober
samma år avled Leffler av blindtarmsinflammation. |
|
Bild ID:HH_3136 |
August Strindberg.
Författare, konstnär och journalist. |
Johan August Strindberg, född 22
januari 1849 i Stockholm, död 14 maj 1912 i Stockholm. Var en svensk
författare, dramatiker och bildkonstnär (måleri och fotografi). Han räknas
som en av Sveriges mest betydelsefulla författare, internationellt främst
känd som dramatiker. Under fyra decennier var Strindberg en prominent
gestalt i det litterära Sverige. Han var omdiskuterad och inte sällan
involverad i personkonflikter. Bland hans verk finns ett
flertal romaner, noveller och dramer som räknas som klassiker inom svensk
litteratur. |
|
Bild ID:HH_3154 |
Siri von Essen,
skådespelerska och maka till August |
Sigrid Sofia Matilda Elisabet "Siri" von Essen, född 17 augusti 1850 i Jakob och Johannes församling, Stockholm, Sverige, död 21 april 1912 i Helsingfors, var en finlandssvensk skådespelerska. Hon var dotter tillstabskapten Karl Reinhold von Essen och hans hustru Elisabet Charlotta In de Betou. Siri von Essen är begravd på Norra begravningsplatsen i Stockholm. von Essen undervisades i hemmet av en fransktalande guvernant. När hon var 13 år reste familjen till Paris där von Essen gick några månader i klosterskola. Sedan familjen tvingats sälja sin egendom flyttade de till Stockholm 1868. Med sin förste make fick von Essen dottern Sigrid 1873, som dog 1877. År 1875 träffade von Essen August Strindberg. Våren 1876 beslöt Wrangel och von Essen att skilja sig. Ett motiv för skilsmässan var von Essen önskan att få arbeta som skådespelerska, något som var oförenligt med makens rang. Wrangel hade dessutom en kärleksförbindelse med von Essens unga kusin. Hösten 1876 tog von Essen teaterlektioner och debuterade 1877 som skådespelerska på Dramaten. Den 30 december 1877 gifte sig von Essen och August Strindberg. Deras första barn föddes snart därefter men dog inom några dagar. Strindberg skrev 1882 två pjäser direkt för von Essen: Herr Bengts hustru och Lycko-Pers resa. Dottern Karin föddes 1880 och Greta 1881. När von Essen återigen blev gravid blev hon uppsagd från Dramaten. 1883 reste familjen utomlands och bodde i Frankrike och Schweiz. Sonen Hans föddes 1884. Efter Giftasrättegången 1884 förklarade Strindberg att han aldrig tänkte återvända till Sverige. I Grez-sur-Loing blev von Essen vän med bland andra danskan Marie David. Strindberg anklagade von Essen och David för att ha ett lesbiskt förhållande. I Danmark 1888 startade von Essen och Strindberg Skandinavisk försöksteater. von Essen spelade titelrollen vid urpremiären av Fröken Julie. På grund av bland annat dålig ekonomi upplöstes teatern. Makarna flyttade åter till Stockholm 1889 och påbörjade skilsmässoförhandlingarna 1890. Våren 1893 var skilsmässan klar och von Essen fick vårdnaden om barnen. Hon flyttade med barnen till Finland. Hon försörjde sig själv och barnen med översättningar och teaterlektioner. August Strindberg skrev boken En dåres
försvarstal efter skilsmässan, som handlar om deras förhållande. |
|
Bild ID:HH_3137 |
Charlles de Quillfeldt.
Uppfinnare. |
Bild ID:HH_2964 |
Charles de Quillfeldt var
mannen som fick Hörbys damers hjärtan i brand. Inte minst Victoria
Benedictssons. Under åren som han till och från vistades i byn fyllde
Victoria sina almanackor med anteckningar om den stilige mannen. Ibland
skrev hon i chiffer och ibland skrev hon på engelska. Charles hade utvandrat till Amerika, men återkommit till Hörby för att betala tillbaka en del skulder. Han var bekant med Victorias make postmästare Christian Benedictsson. Stunderna när Quillfeldt vistades i postmästarhemmet framför brasan betydde allt för Victoria. Då utbyttes det blickar och smusslades med hemliga lappar. Förhållandet var komplicerat och inte minst led Victorias make. 1882 flyttade Quillfeldt för gott till New York. Med efterföljande båt kom hans nyblivna hustru som han träffat genom affärer i Västergötland. Det är osäkert om Victoria visste att Quillfeldt gifte sig. Bland de bevarade breven finns inget som tyder på det. Victoria glömde aldrig bort "Brother dear" - ett av alla hans smeknamn som Victoria gav honom. Charles de Quillfeldt gjorde sig en karriär som uppfinnare. Bl.a. uppfann han den flaskkork som är så vanlig på äldre glasflaskor.
Vem var Charles de Quillfeldt? |
Bild ID:HH_3150 |
Axel Lundegård. Författarkollega och vän till Victoria. |
Axel Lundegård, prästsonen från Hörby. Han var Benedictssons
författarkollega och vän. En gissning är att fotot är från 1886 och det
porträtt som Victoria då fick av honom. Victoria Benedictsson var en flitig gäst i prästgården sedan familjen Lundegård flyttat in där. Naturligtvis var det Axel Lundegård som var av intresse för Benedictsson. Men Victoria fann också en nära vän i Axels mor Ida Lundegård. Det var ofta som Victoria låg på schäslongen hemma hos Ida och pratade ut. Besöken i prästgården sågs inte med blida ögon av Victorias make Christian Benedictsson. Han förbjöd henne att gå dit och han förbjöd Axel att komma och besöka henne i den lilla bokhandeln som hon hade inrymd i postmästarhemmet. Postmästaren talade emellertid för döva öron. Familjeförhållandena i prästgården var komplicerade och det hände mer än en gång att Victoria fick reda upp situationen. Detta kan man läsa om i Stora boken och i breven mellan Axel och Victoria. Axel Lundegård hade två bröder, Karl och Justus. Karl blev tidningsman och Justus blev konstnär. I familjen fanns också systern Sofi Lundegård. Även hon kom att ägna sig åt författarskap och skrev bl. a. under pseudonymen af Vess. Evald Lundegård tog initiativet till att renovera Hörby kyrka, vilket skedde 1888. Nedan följer bilder på familjen Lundegård. Tyvärr ingen på Ida Lundegård. Axel Lundegård syns i avdelningen här ovan. |
|
Bild ID:HH_3139 |
Evald Lundegård. Evald Lundegård, kyrkoherde i Hörby församling. Far till Axel Lundegård. |
Jöns Christian Evald Åkeson-Lundegård, född 25 april 1827 i Simrishamn, Malmöhus län, död 21 juli 1915 i Hörby, var en svensk kyrkoherde och riksdagsman | |
Bild ID:HH_2967 |
Uno Benedictsson. På den mindre bilden Hilma Benedictsson |
Uno Benedictsson, som inom familjen kallades för
Dick, var Victorias äldsta styvbarn. Så här skriver systern Matti till sin fästman Karl af
Geijerstam den 13 april 1887: |
Hilma Benedictsson. I äktenskapet med Christian Benedictsson födde
Victoria två döttrar. Hilma såg dagens ljus 1873 och tre år senare, 1876,
kom Ellen till världen. Victoria nämner ytterst sparsamt något om sina döttrar i det efterlämnade materialet. Ellen, som dog endast några dagar efter dopet, talas det inte alls om, och Hilma förekommer främst i brev mot slutet av Victorias levnad. Då rör det uteslutande bråk om vem som skulle betala för Hilma. Ingen av döttrarna var önskade och Victoria var påtagligt känslokall mot Hilma under hennes uppväxt. Styvdottern Matti fångade situationen när hon skrev till sin fästman.
Karl af Geijerstam: |
Bild ID:HH_3152 |
George Brandes,
författare och filosof. |
Georg Morris Cohen Brandes, född 4 februari 1842 i Köpenhamn, död 19 februari 1927 i Köpenhamn, var en dansk litteraturkritiker och litteraturforskare. Georg Brandes var bror till ekonomen och författaren Ernst Brandes och till politikern och författaren Edvard Brandes. Han hade ett enormt inflytande över skandinavisk litteratur från 1870-talet fram till sekelskiftet. Han räknas som den viktigaste teoretikern och ideologen bakom det modernas genombrott i den skandinaviska litteraturen. Brandes var uppväxt i en judisk icke-ortodox familj och blev student på Köpenhamns universitet 1859. Under Hans Brøchners ledning studerade han filosofi och estetik och blev 1864 magister i estetik. På Brøchners sida deltog han i striden om problemet tro och vetande genom tidningsartiklar och i avhandlingen Dualismen i vor nyeste Philosophie (1866). Under en rad år var han därefter teaterkritiker Illustret Tidende, och utgavAesthetiske Studier (1868), Kritiker og Portraiter (1870), samt doktorsavhandlingen Den franske Aestetik i vore Dage samma år. Han översatte även John Stuart Mills Kvindernes Underkuelse och Moral grundet paa Lykke- el. Nytteprincipet. 1870-71 företog han en resa till England, Frankrike och Italien. Uppfylld av den moderna filosofin och litteraturens idéer började han i november 1871 sina föreläsningar över Hovedstrømninger i det 19. Aarhundredes Litteratur (utgivna 1872-90 i 6 band). Hans föreläsningar väckte ett enormt uppseende i Danmark och framkallade "det moderna genombrottet" i dansk litteratur, men väckte samtidigt anstöt bland konservativa i Danmark, och förhindrade hans utnämning till professor i estetik vid Köpenhamns universitet. Detta fick Brandes att lämna Danmark och i stället vistas i Berlin 1877-1882. Sin produktion fortsatte han dock med essäer och monografier, bland annat Danske Digtere (1877), Søren Kierkegaard (1877), Esaias Tegnér (1878), Benjamin Disraeli (1878), Ferdinand Lassalle (1881) och Det moderne Gjennembruds Mænd (1883). På 1880-talet kom Brandes under inflytande av Ernest Renans och Friedrich Nietzsches idéer om en mänsklighetens aristokrati. Han avvisade nu den demokratiska riktningen, med vilken den litterära vänstern i Danmark slutit förbund. Dessa tankar kom till uttryck i verk som Ludvig Holberg (1884), Indtryk fra Polen (1888) och Indtryk fra Rusland (1888) och banade väg för 1890-talets litterära rörelse, i vilket han deltog med William Shakespeare (1895-1896). Därefter följde ett nästan tjugoårigt uppehåll i Brandes författarskap, under vilken tid han främst sysslade med journalistik, resor och arbetet med sina samlade skrifter i 18 band. Han utvecklade under den här tiden alltmer påfallande cynism. 1915 återkom han dock med ett verk om Goethe, och därefter följde biografier av Voltaire (1916-1917), Cæsar (1918), Michelangelo (1921) med flera. Under första världskriget försökte han inta en opartisk hållning, men fick hård kritik från nationalister från båda sidor med verk som Verdenskrigen (1916) och Tragediens anden Del (1919). Under sina sista år skrev Brandes tre synnerligen radikala bibelkritiska avhandlingar, där han förnekade den historiska Jesus existens. Han utnämndes 1902 till professor utan föreläsningsskyldighet. Vid drygt trettio års ålder formulerade
Brandes principerna för en ny realism i konsten och litteraturen där
problem skulle sättas under debatt. Hans litterära målsättning delades av
många författare, inte minst av den norske dramatikern Henrik Ibsen.
Även August Strindberg var inspirerad av Brandes idéer. Mellan åren 1886
och 1888 hade Brandes ett förhållande med den svenska
författarinnan Victoria Benedictsson (känd under pseudonymen Ernst
Ahlgren). Victoria Benedictsson skar halsen av sig 1888 på ett hotellrum i
Danmark på grund av sin olyckliga kärlek och en nedlåtande recension av
Brandes bror. Till de skrifter som vanligtvis brukar framhållas som
Brandes viktigaste hör Hovedstrømninger i det 19. aarhundredets litteratur |
|
Bild ID:HH_3161 |
Alfhild Teresia Agrell,
författarinna |
Alfhild Teresia Agrell, född Martin 14 januari 1849 i Härnösand i Västernorrlands län, död 8 november 1923 i Aneby i Bredestads församling i Jönköpings län, var en svensk författare. Hon skrev under pseudonymerna Thyra, Lovisa Petterkvist och Stig Stigson. Agrell debuterade i tonåren med en följetong
publicerad i tidningen Sensitivan. Debuten som dramatiker ägde rum 1881
med Hvarför? och genombrottet kom 1882 med Räddad. Under det tidiga
1880-talet var hon den mest spelade författaren på Dramaten och nådde
stora framgångar med pjäserna Småstadslif, Dömd och Ensam. År 1886 vände
de litterära framgångarna och Agrell kritiserades hårt i pressen. På
1890-talet nådde hon på nytt framgång med sina litterära kåserier
och Norrlandsskildringar under pseudonymerna Lovisa Petterkvist och Stig
Stigson. Hon fortsatte att ge ut böcker under 1900-talet, men dalade i
popularitet. Efter sin död kom Agrell att utelämnas i de flesta litterära
översiktsverk och var länge en närmast bortglömd författare. På 1970- och
1980-talen återupptäcktes hennes författarskap och hennes liv och verk
blev föremål för vetenskaplig forskning. År 2007 spelades Räddad för
första gången på över ett sekel och Agrells böcker började komma ut i
nyutgåvor. Åren 2008–2010 delades Alfhildpriset ut till minne av Agrell
och 2011 fick hon en sal uppkallad efter sig på Härnösands bibliotek. År
2014 publicerades Ingeborg Nordin Hennes biografi Alfhild Agrell – rebell,
humorist, berättare. |
|
Bild ID:HH_2958 |
Bild ID:HH_2982 |
Bild ID:HH_2968 |
Bild ID:HH_2970 |
Bild ID:HH_2971 |
Bild ID:HH_2972 |
Bild ID:HH_3146 |
Bild ID:HH_3145 |
Bild ID:HH_2977 |
Bild ID:HH_2975 |
Bild ID:HH_3159 |
Bild ID:HH_2980 |
Bild ID:HH_2966 |
Bild ID:HH_2977 |
Bild ID:HH_3134 |
Victoria Benedictsson var förutom sitt författarskap
även en flitig brevskrivare. Hon kunde skriva flera brev om dagen. Ofta
var de långa och välskrivna. Axel Lundegård erhöll de längsta och deras
brevväxling är omfattande. Under goda stunder tyckte hon att pennan flög
över pappret. I stunder av förlamande trötthet orkade hon knappt hålla i
den, men pennan var alltid närvarande. Victorias skrivdon. Ägs idag av Cecilia Ulvinge, Unos sondotterdotter. Foto: © Thomas Ohlsson. |
Bild ID:HH_3164 |
Bild ID:HH_3160 |
Bild ID:HH_3156 |
|
Bild ID:HH_3158 |
|
Bild ID:HH_3163 |
|
Bild ID:HH_3141 |
Bild ID:HH_2981 |
Bild ID:HH_3157 |
|
Alla porträttbilder. Foto: © Torsten Blomdahl | |
Personer upptagna i rollistan |
Justus Lundegård. Son till
kyrkoherdeparet. |
Justus Evald Lundegård, född 5
april 1860 i Västra Sallerups socken, död 1924, var en svensk målare. Han
var bror till författaren Axel Lundegård. |
Mathilda Malling. Pseudonym, Stella Kleve. |
Malling var dotter till godsägaren Frans Oskar Kruse och Anna Maria Mathilda Borgström. Hon tog studentexamen vid Lyceum för flickor i Stockholm 1883 och studerade vid Lunds universitet och i Schweiz 1884 samt i Köpenhamn 1885–1886. Giftermål med köpmannen Peter Malling i Köpenhamn 1890. I början av sitt liv skrev Malling under pseudonymen Stella Kleve. Hon debuterade först på danska, med novellen "Flirtations" som översattes och gavs ut av Herman Bang. Den omarbetades sedan till romanen Berta Funcke (1885). Den uppmärksammades för sin skildring av en ung kvinnas erotiska känslor och ansågs mycket kontroversiell. Karl Warburg skrev till exempel i sin recension av romanen att: "Det 'händer' alldeles intet i vanlig mening 'osedligt' i hela boken, och dock är skildringen något af det otäckaste man gärna kan läsa." Det mest kända av Stella Kleves verk är troligen novellen Pyrrhussegrar, som publicerades i den radikala kvinnotidskriften Framåt 1886. Liksom Berta Funcke är "Pyrrhussegrar" genomsyrad av undertryckt erotik, och novellen väckte stor debatt. Inte bara ämnet upprörde, utan även det nervöst impressionistiska formspråket. Novellen väckte ett sådant ramaskri att den ska ha påskyndat tidskriften Framåts nedläggning. Som Stella Kleve skrev Malling även romanen Alice Brandt (1888) och flera noveller. I sin samtid uppmärksammades Stella Kleves texter mera på grund av sina "sensuellt färgade skildringar av unga kvinnor än för litterära förtjänsters skull". Birgitta Ney har skrivit att "en allmänna uppfattningen hos kritikerna var annars att hennes skildringar var så genomsyrade av okyskhet att man formligen äcklades". Eftervärlden har dock uppvärderat hennes dekadent sennaturalistiskt skildrade kvinnotyp som en kvinnlig motsvarighet till beskrivningar av män i männens genombrottsromaner under denna tid. Hon hade tidigt kontakt med Ola Hansson som flitigt brevväxlade med henne och som också uppvaktade och friade till henne. Hansson porträtterade, efter en jobbig brytning med Malling, henne i Tidens kvinnor som "Gallblomma". De unga poeterna och studenterna Emil Kléen och Albert Sahlin ville ha med henne i en skånsk "dekadent kalender" (som aldrig kom ut) i slutet av 1880-talet, men misslyckades med övertalningen. Efter en tids tystnad återupptog hon sitt författarskap, fast nu med en helt annan prägel, genom En roman om förste konsuln (1894), som gjorde stor lycka tack vare sin skickliga behandling av det memoarmässiga materialet. Följande böcker vittnar om frodig, men föga originell berättande fantasi och en mycket ledigt flytande framställning. Genom sina historiska romanerna och
herrgårdsromanerna fann hon en stor läsekrets i början av 1900-talet. I
förlagsreklamen 1922 framhålls att "Ingen svensk författarinna intager så
avgjort en förstarangs plats i våra unga damers hjärtan som Mathilda
Malling. Sedan två generationer tillbaka står hennes popularitet såsom den
kvinnliga publikens älsklingsförfattarinna orubbad." Idag är det dock
främst den del av författarskapet som skrevs som Stella Kleve som väcker
intresse. |
Hans Henrik Jæger, född 2
september 1854 i Drammen, Norge, död 8 februari 1910 i Kristiania, var en
norsk författare, anarkist och bohem. Han var bror till Oskar Jæger. Porträtt av Sven Jørgensen1888. |
Från 14 års ålder hade Jæger fört ett rätt
äventyrligt sjömansliv när han 1875 blev student och tio år senare utgav
romanen Fra Kristiania-Bohêmen (2:a omarbetade upplagan 1895) som
kännetecknas av en på den tiden brutal framfusighet. Inom det akademiska
och konstnärliga lägret i Norges huvudstad framkallade den så kallade
"bohemrörelsen", som i flera hänseenden präglade kulturströmningarna i
Norge årtiondena efter sekelskiftet 1900. Jæger vann ett stort antal
vänner och kamrater, och dessa tog parti för honom när man genom åtal och
följande fällande dom angrep hans författarskap med dess
"samhällsupplösande tendenser". Slitningarna blev så mycket mera
iögonfallande eftersom de följde på efterdyningarna
på riksrättsstriden och inträffade samtidigt med att kompromisser hade
berett de fromma och nykterhetsivrande politikerna på Vestlandet en plats i
det norska samhällslivet. Såväl Fra Kristiania-Bohêmen som Jægers övriga
arbeten (bl. a. "Syk kjaerlihet", som handlade om Jaegers relation med
målarinnan Oda Krohg) konfiskerades. Nyupplagorna gjordes små och böckerna
fick distribueras privat. |
Gustav af Geijerstam |
Geijerstams far var bruksägare, sedermera seminarierektor i Kalmar och folkskoleinspektör. Gustaf af Geijerstam var sonsons sonson till Emanuel af Geijerstam som adlades 1773. Han var gift två gånger, först 1885 Sofia Eugenie "Nennie" Hortence Valenkamph (född 1864 i Finland, död 1900) och andra gången 1902 med Maria Ulrika Clementina Biörck. Två barn finns registrerade 1890, Ernst Gustaf (född 1886 i Hedvig Eleonora församling i Stockholm) och Gustaf (född 1888 ibidem). Efter gymnasiestudier i Falun, blev Geijerstam student i Uppsala 1877 och fil kand 1879. Han var medarbetare i Aftonbladet 1884-1886 och i Dagens Nyheter 1891-1893. 1897-1902 var han litterär rådgivare åt Gernandts förlag och lyckades knyta August Strindberg till förlaget. Som gymnasist hade han läst Henrik Ibsen och tagit stort intryck av denne. Under universitetsstudierna kom han i kontakt med flera radikala författare. Han blev en populär företrädare för det "det unga Sverige", som författare, kritiker och föreläsare. Han var 1882 en av grundarna till studentföreningen Verdandi. Geijerstam debuterade som författare 1882 med novellsamlingen Gråkallt, influerad av Alexander Kielland, Kristian Elster den äldre och August Strindberg. Sitt stora genombrott fick han folklivsskildringen Fattigt folk(1884) och romanen Erik Grane (1885). Grane är en ung teolog som överger universitetsstudierna för ett praktiskt yrkesliv på landsbygden. Även romanen Pastor Hallin (1887) handlar om en teologistudent, som dock överger sin idealism och blir prästvigd. När det radikala åttiotalet tog slut, ägnade sig Geijerstam i stället åt sociologiska undersökningar som ledde till Anteckningar om arbetarförhållanden i Stockholm (1894) och några liknande arbeten. Nya intryck kom från Fjodor Dostojevskijs mystik och den moderna psykologins utforskande av själen. Romanen Medusas hufvud (1895) har i vår tid uppmärksammats på grund av sina dekadenta sekelskifte sstämningarna, även om Melker Johnsson hävdat att romanen ligger närmare Zolas naturalism än en allmän symbolism.[7] Claes Ahlund har dock visat att just Medusas huvud som fin-de-siècle-motiv ramar in hela romanen.[8] Romanen Vilse i livet (1897) är en skildring av social nöd, som driver en far att mörda sin son. Nils Tufvesson och hans moder (1902) behandlar det uppmärksammade Yngsjömordet. Mest uppskattade blev emellertid inte hans radikala idealism eller psykologiserande brottsromaner, utan de vardagligare men konstnärligt poetiska skildringarna av folklivet och herrgårdslivet. Häribland märks Kronofogdens berättelser (1890-1902), Mina pojkar (1896), Vilse i livet (1897), Det yttersta skäret (1898), Samlade allmogeberättelser (1898-1899) och Boken om lille-bror (1900). Den senare översattes inom få år till holländska, danska, tyska, finska, lettiska, tjeckiska, franska, grekiska, serbiska, engelska (1921), polska, italienska (1931) och isländska (1940). Geijerstams sista alster var Den gamla
herrgårdsallén 1908. Han gav totalt ut 27 romaner och noveller. |
Tack till | |
Bild ID: 2989a. |
|